تحلیل ترمواکونومیک کاهش تلفات اگزرژی در گلخانه های با سیستم کشت هیدروپونیک از طریق فرآیند بازچرخانی زهاب و تشکیل هرم کیفیت آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به کارگیری منابع نامتعارف آب همراه با تصفیه و بازچرخانی آن راهکار اصلی در مواجهه با بحران کمیابی منابع آب و رفع نیازهای آینده محسوب می شوند. اگر چه بازچرخانی فاضلاب و زهاب از جنبه های مختلف در مقالات بررسی شده است ولی اهمیت به کارگیری این فرآیند و اثر آن بر سیستم کودآبیاری، با استفاده از تحلیل ترمواکونومیک انجام نشده است. در این مطالعه موردی، در یک گلخانه تولید گل رز، سه حالت: 1-سیستم کشت هیدروپونیک باز، 2- سیستم کشت هیدروپونیک باز با در نظر گرفتن هزینه جبران اگسرژی و 3- سیستم کشت هیدروپونیک بسته (بازچرخانی مواد غذایی) با توجه به هزینه اگزرگواکونومیک تولید محصول، مقایسه شدند. نتایج نشان داد که هزینه اگزرگواکونومیک برای تولید 212500 گل رز شاخه بریده، طی یک دوره شش ماهه فصل سرد، با تامین گرمایش توسط بویلر، در سه حالت مذکور به ترتیب برابر $ 15760، $ 16525،$ 14718 بود. همچنین شاخص ترمواکونومیکی هزینه اگزرگواکونومیک واحد در این شرایط، به ترتیب برابر $.Gj-1 2/74، $.Gj-1 8/77، $.Gj-1 3/69 محاسبه شدند. بازچرخانی زهاب در سیستم بسته، تلفات اگسرژی کل سیستم را به مقدار Gj.yr-1 02/4 کاهش داد که Gj.yr-1 24/1 آن مربوط به کاهش آب ورودی و Gj.yr-1  91/1 آن مربوط به کاهش کود بود، درحالی که Gj.yr-1 12/1 افزایش هم به واسطه مصرف الکتریسیته در بازچرخانی سیستم بسته مشاهده شد. در هرم کیفیت آب ارایه شده با استفاده از شاخص ترمواکونومیکی هزینه اگزرگواکونومیک واحد، آب تغذیه با $.Gj-1 9/459 در راس هرم و فاضلاب با صفر، در پایین هرم قرار گرفتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!