تکثیر غیراختصاصی بتاستالیت ها؛ مطالعه درون رایانه ای در خصوص برهمکنش بین توالی شبه ایترون بتاستالیت با پروتئی ن همراه با همانندسازی جمینی ویروس های کمکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تاستالیت ها مولکولهای دی ان ای تک الی حلقوی مرتبط با اعضای جنس بگوموویروس تیره Geminiviridae هستند. بر خالف همانندسازی ژنوم بگوموویروسها که از اختصاصیت باالی گونه ای برخوردار است، گونه های مختلفی از تیره Geminiviridae قادر به حمایت از تکثیر ژنوم بتاستالیت ها هستند. در این مطالعه، برهمکنش پروتیین های همراه با Beet curly top و (Begomovirus جنس، CLCuMuV (Cotton leaf curl Multan virus توسط کدشده همانندسازی virus(BCTV ،جنس Curtovirus با نواحی شبه ایترون شناخته شده در توالی ژنوم بتاستالیت در شرایط درون رایانه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور، توالی ژن های کدکننده پروتیینها از بانک ژن دریافت شد. ضمن بررسی همترازی توالی های آمینواسیدی، ویژگیهای ساختار درجه دوم پروتیینها با استفاده از ابزارهای ProtParam و SOPMA مورد ارزیابی قرار گرفت. ساختار درجه سوم پروتیین های مورد نظر با استفاده از server TASSER-I تخمین زده شد. برازندهترین مدل حاصل برای هر کدام از پروتیینها، با استفاده از server web HADDOCK در برهمکنش با توالی شبه ایترون 3-GAGGACĆ-5 موجود در ژنوم بتاستالیت قرار داده شد. نتایج به دست آمده ضمن ارایه ساختار درجه سوم قابل اعتماد برای پروتیین های مورد بررسی، شباهت این ساختار را در پروتیین های همراه با همانندسازی گونه های متعلق به جنس های مختلف تیره Geminiviridae نشان داد. بررسی نتایج برهمکنش نشان داد که پروتیین همراه با همانندسازی گونه CLCuMuV از تمایل بالاتری در برهمکنش با توالی شبه ایترون بتاستالیت برخوردار است، در حالی که پروتیین کدشده توسط گونه BCTV نیز قادر به اتصال به توالی هدف بود. این نتایج ضمن تایید پتانسیل تکثیر بالانر بتاستالیت توسط و یروسهای مرتبط، بر نقش توالی های شبه ایترون در برهمکنش با پروتیین های همراه با همانندسازی ویروسهای کمکی تاکید می نماید. عالوه بر این، محلهای فعال شناسایی شده در پروتیینهای همراه با همانندسازی که در برهمکنش با ژنوم بتاستالیت نقش دارند، می توانند به عنوان هدفی در رویکردهای کنترل آلودگی ناشی از کمپلکس های بگوموویروس/بتاستالیت در نظر گرفته شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
121 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!