فراوانی درمان با انواع داروهای آنتی ترومبوتیک در مدیریت فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای در بیماران پذیرش شده در بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فیبریلاسیون دهلیزی، شایع ترین آریتمی پایدار قلبی است و با پیش آمدهای نامطلوبی نظیر سکته ی مغزی همراهی دارد. تاثیر درمان های ضدانعقادی در کاهش خطر استروک به خوبی مشخص است ولی میزان فراوانی درمان با آنتی کوآگولان ها در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در جامعه ی ما نامشخص است. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع درمان با آنتی کوآگولان و انواع مختلف آن در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بستری شده در بیمارستان بود.

روش ها

در این مطالعه ی مقطعی گذشته نگر در فاصله ی سال های 1394 تا 1399 (قبل از پاندمی کووید-19)، تعداد 200 بیمار با فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای در دو گروه 100 نفری با یا بدون حوادث آمبولیک اخیر که در بیمارستان الزهرای اصفهان بستری شده بودند، تحت بررسی قرار گرفتند. در هر گروه، نمره ی CHA2DS2-VASc score و میزان و نوع آنتی کوآگولان مصرفی ارزیابی شد.

یافته ها

در 200 بیمار (میانگین سنی 70 سال، 55 درصد زنان) بررسی شده، شایع ترین بیماری های همراه دیابت و فشارخون بود. اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات CHA2DS2-VASc score در دو گروه (3/8 در برابر 3/6) مشاهده نگردید. سابقه ی مصرف آنتی کوآگولان در 48 درصد از بیماران بستری بدون سابقه ی حوادث آمبولیک و میانگین 6/3 CHA2DS2-VASc score: وجود داشت.

نتیجه گیری

حدود نیمی از بیمارانی بستری بدون حوادث آمبولیک و تقریبا یک سوم بیماران بستری شده با حوادث آمبولیک سابقه ی دریافت داروهای ضدانعقادی، عمدتا وارفارین، داشتند. در مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی، با وجود لزوم دریافت آنتی کوآگولان برای پیشگیری از سکته ی مغزی، از جمله افراد با CHA2DS2-VASc score بالا، میزان مصرف مهارکننده های مستقیم ترومبین، در حد بسیار پایین دیده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1103 تا 1108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!