تاثیر کاربرد زغال زیستی پوسته برنج و سطوح مختلف کاربرد آب بر پتانسیل ماتریک خاک، ویژگی های بیوشیمیایی و کارآیی مصرف آب گیاه گوجه فرنگی در خاک آلوده شده به کادمیوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زغال زیستی به عنوان ماده آلی اصلاح کننده ی خاک، می تواند در کاهش آثار جانبی کمبود آب و تغییر فعالیت آنزیم های گیاه رشد کرده در محیط آلوده به فلزات سنگین به ویژه کادمیوم موثر باشد. هدف این تحقیق تاثیر زغال زیستی سبوس برنج و کم آبیاری بر پتانسیل ماتریک و برخی ویژگی های بیوشیمیایی گیاه گوجه فرنگی در خاک آلوده به کادمیوم بود. در این راستا آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور سطوح آبیاری (L) بر پایه ی تخلیه رطوبتی خاک در هفت سطح شامل سطح 50 تا سطح 110 درصد (L50 تا L110) و زغال زیستی (B) در سه سطح شاهد (B0)، 3 (B3) و 6 (B6) تن بر هکتار با چهار تکرار به صورت گلدانی با انجام شد. بررسی پتانسیل ماتریک خاک تحت تاثیر تیمارهای زغال زیستی نشان داد که پتانسیل ماتریک با افزایش مصرف زغال زیستی در تیمار B6 در رطوبت های ظرفیت مزرعه ای و نقطه پژمردگی دایم افزایش نشان داد. مقدار کادمیوم قابل جذب خاک با کاربرد زغال زیستی و در سطوح رطوبتی بالا کاهش یافت. نتایج نشان داد که ویژگی های مواد جامد محلول و ویتامین ث میوه گوجه فرنگی با کاهش سطوح آبیاری و افزایش کاربرد زغال زیستی بصورت معنی داری افزایش یافتند. در مقابل، فعالیت آنزیم کاتالاز با افزایش سطوح آبیاری و کاربرد زغال زیستی به صورت معنی داری کاهش یافتند. بیشترین مقادیر کلروفیل کل و کاروتنویید برگ در L110B6 مشاهده شدند که نسبت به L110B0 به ترتیب 4/29 و 8/93 درصد بیشتر بودند. بهترین کارآیی مصرف آب با 23/65 و 14/63 کیلوگرم بر مترمکعب، به ترتیب در تیمارهای L90B6 و L100B6 مشاهده گردید که با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند. بنابراین کاربرد زغال زیستی می تواند راه حل خوبی جهت بهبود نگه داشت آب در خاک، ویژگی های بیوشیمیایی گیاه و کارآیی مصرف آب در شرایط کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک و خاک آلوده شده به کادمیوم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!