چگونگی بازتعریف کمال الملک در مجله هنر و مردم دهه 40 و 50 و نسبت آن با جریان مدرنیزاسیون
تاثیر کمال الملک بر هنر معاصر ایران، امروزه امری بدیهی قلمداد می شود. این تاثیر شروعی بر تغییر پارادایم های حاکم بر نقاشی ایرانی بود. علی رغم جایگاه تاثیرگذار کمال الملک، بحث درباره این تاثیر و جایگاه او همیشه یکسان نبوده و شاید بتوان گفت کمتر هنرمندی در هنر معاصر ایران این میزان تفاوت در ارزیابی را از سر گذرانده است. مجله «هنر و مردم» به عنوان یکی از نشریات پیش گام هنری ایران، با ساختاری دولتی و متاثر از شتاب زدگی ناگزیر مدرنیزاسیون در دهه 40و50، یکی از نخستین نمونه هایی است که به معرفی کمال الملک پرداخته است. در این متون به فراخور زمانه تعاریف متغیری از کمال الملک ارایه شده است. این پژوهش بر آن است تا با تحلیل چگونگی معرفی کمال الملک در مجله «هنر و مردم»، نسبت این معرفی را با تحولات نوگرایی مشخص نماید. ازاین رو که هدف بنیادی پژوهش، در راستای تحولات تاریخی زمانه مدنظر حاصل می شود، پژوهش پیشرو از روش تاریخی تحلیلی با اتکا به کتب و مقالات با موضوع تاریخ معاصر ایران و آرشیو مجله، گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد که معرفی کمال الملک در مقالات نشریه را می توان در سه گروه طبقه بندی کرد: 1. شگفتی آفرین بودن آثار از جهت واقع نمایی و شباهت به عکس، اما با برخی کمبودهای فنی، 2. آثار در حد کپی بوده و ضرورت روز جامعه مدرن توجه به هنرهای روز غرب است، 3. کمال الملک به تاریخ پیوسته و در زمان خود تحول آفریده که این تحول متناسب با شرایط روزگار او بوده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.