تاثیر روش خیساندن بر مقدار ترکیبات زیست فعال و خواص ضدمیکروبی گلنار فارسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

 میوه انار(گلنار فارسی) یکی از مهمترین محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی به علت وجود تانن و ترکیبات پلی فنولیک، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در درمان بیماری ها و به عنوان نگهدارنده طبیعی بکار می رود. هدف کلی از این تحقیق بررسی تاثیر سه متغیر نوع حلال، زمان و دما بر میزان استخراج فلاوونوییدها، IC50 و آنتوسیانین ها و اثر ضد میکروبی عصاره بهینه استخراج شده به روش خیساندن از گلنار فارسی بود.

روش کار

بدین منظور اثر نوع حلال (آب و متانول 80 %)، زمان (12، 30 و48 ساعت) و دما (20، 35 و 50 درجه سانتی گراد) بر مقدار ترکیبات زیست فعال و خواص ضدمیکروبی گلنار فارسی مورد بررسی قرار گرفت. 18 تیمار مطابق با روش سطح پاسخ باکس بنکن طراحی شد.

نتایج

بهینه سازی همزمان شرایط استخراج عصاره از گلنار فارسی با هدف دستیابی به بالاترین میزان ترکیبات فلاونوییدی، آنتوسیانینی و خواص آنتی اکسیدانی، با 614/95 % مطلوبیت در شرایط زمان استخراج 48 ساعت، دما C°50 و استفاده از حلال متانول پیش بینی شد. در شرایط مذکور میزان فلاونویید mg/g 6216/8، میزان آنتوسیانین µmol/g 7365/5 و میزان (mg/ml)IC50، 2793/7 بود. بالاترین مقدار میانگین حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی(MBC) عصاره گلنار فارسی استخراج شده در شرایط بهینه بر علیه باکتریهای استافیلوکوکوس اوریوس، اشرشیاکلای و کلستریدیوم پریفرانژنز به ترتیب 5/468 و 1875 µg/ml ، 5/937 و 3750 µg/ml، 5/937 و 5000 µg/ml بود. تیمار بهینه به روش خیساندن اثر ضد میکروبی بیشتری علیه باکتری استافیلوکوکوس اوریوس با بیشترین قطر هاله ی عدم رشد (mm13) در مقایسه با اشرشیاکلای وکلستریدیوم پریفرانژنز داشت.

نتیجه گیری نهایی

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد با بهینه سازی شرایط استخراج می توان میزان قابل توجهی از ترکیبات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی از گیاه گلنار فارسی استخراج نمود و از آن در صنایع غذایی و داروسازی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!