تاثیر آنتی اکسیدانی عصاره کاروتنوئیدی کینوای قرمز حاصل از استخراج با سیال فوق بحرانی بر پایدارسازی روغن سویا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره کاروتنوییدی استخراج شده با غلظت 200 پی پی ام از کینوای قرمز با روش سیال فوق بحرانی با کمک حلال اتانول10%، 15% در مقایسه با بتاکاروتن تجاری جهت پایدارسازی اکسایشی روغن سویا بود. روش کار: بدین منظور عصاره کاروتنوییدی از کینوای قرمز با روش سیال فوق بحرانی با کمک حلال های 10%، 15% اتانول استخراج شد و سپس همراه با بتاکاروتن تجاری با غلظت 200 پی پی ام به روغن سویا اضافه شد. نمونه ها به مدت 8 روز در دمای °C60 نگهداری شدند. آزمون های عدد پراکسید، عدد دی ان مزدوج و عدد تیوباربیتوریک اسید جهت بررسی تاثیر عصاره کاروتنوییدی و بتاکاروتن تجاری بر پایدارسازی روغن سویا اندازه گیری شدند.

نتایج

نتایج نشان داد که نمونه های حاوی عصاره کاروتنوییدی استخراج شده با سیال فوق بحرانی با کمک حلال های 10%، 15% اتانول در اکثر روز های نگهداری میزان پراکسید کمتری نسبت به نمونه های حاوی بتاکاروتن تجاری داشتند. کمترین میزان پراکسید در آخرین روز نگهداری با مقدار 21/7 میلی اکی والان بر کیلوگرم روغن مربوط به نمونه حاوی عصاره کاروتنوییدی استخراج شده با سیال فوق بحرانی با حلال 15% اتانول بود. نمونه های روغن سویا حاوی عصاره کاروتنوییدی در اکثر روزهای نگهداری به ویژه در آخرین روزهای نگهداری در مقایسه با نمونه های حاوی بتاکاروتن تجاری میزان دی ان مزدوج کمتری را نشان دادند و همچنین درکل روزهای نگهداری میزان تیوبار بیتوریک اسید کمتری داشتند.

نتیجه گیری نهایی

عصاره کاروتنویید استخراج شده با روش سیال فوق بحرانی در پایدارسازی اکسیداتیو روغن سویا نسبت به بتاکاروتن تجاری موثرتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!