بهینه سازی ویژگی های حسی و بررسی خواص رئولوژیکی دسر لبنی کم کالری حاوی شیرین کننده سوکرالوز-سوربیتول با روش طرح آمیخته دی اپتیمال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به گسترش مصرف دسرهای لبنی و بالابودن میزان قند این فرآورده ها، و از طرفی ارتباط مستقیم مصرف قند با بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و امراض قلبی- عروقی، تولید دسرهای لبنی با استفاده از شیرین کننده های کم کالری می تواند از نظر تغذیه ای بسیار مهم باشد. از طرفی با توجه به نقش مهم قند ها در خصوصیات حسی، آب اندازی و بافتی دسر، جایگزینی آنها با شیرین کننده های کم کالری آسان نیست. هدف از این پژوهش بهینه سازی فرمولاسیون دسر لبنی کم کالری با روش طرح آمیخته دی اپتیمال با استفاده از شیرین کننده کم کالری سوکرالوز- سوربیتول در ترکیب با شیرین کننده های قندی رایج یعنی ساکارز و شربت فروکتوز بود. نتایج این تحقیق نشان داد که شکر (ساکارز) را می توان تا حد زیادی با شیرین کننده کم کالری بدون ایجاد عیب در ویژگی های مختلف حسی- بافتی جایگزین نمود و فرمولاسیون بهینه شامل 2/9 درصد ساکارز، 9/3 درصد شربت فروکتوز و 5/81 درصد شیرین کننده سوکرالوز-سوربیتول به دست آمد. آزمون های ریومتری نوسانی و پایا بر روی چهار نمونه شامل دسر حاوی 100% ساکارز ، دسر حاوی100% فروکتوز و دسر حاوی 100% شیرین کننده سوکرالوز-سوربیتول و دسر بهینه کم کالری انجام شد. نتایج نشان داد بالاترین ویسکوزیته ظاهری و بالاترین درجه سودوپلاستیسیته مربوط به نمونه بهینه بود. داده های تنش برشی-سرعت برشی در مدلهای هرشل بالکلی، کراس و کارایی برازش شدند وپارامترهای مدلها به دست آمد. در آزمون ریومتری نوسانی، در تمامی گستره فرکانس، مدول ذخیره بیشتر از مدول افت و وابستگی به فرکانس جزیی بود که نشان دهنده رفتار ژل قوی می باشد. همچنین، نمونه بهینه مدولهای ویسکوالاستیک بالاتری نسبت به نمونه های دیگر داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!