ارزیابی لاین های امیدبخش غله جدید تریتی پایرم اولیه برای صفات فیزیولوژیک و عناصر معدنی در مراحل رشد گیاهچه ای تحت شرایط تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تریتی پایروم سومین غله جدید دست ساز بشر و متحمل به شوری است و تا مرحله رهاسازی به عنوان رقم تجاری نیاز به بررسی های تکمیلی دارد که این تحقیق در راستای این نیاز انجام شد. به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف شوری بر لاین های تریتی پایرم و گندم آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. فاکتور اول شامل 13 لاین تریتی پایروم، گندم الوند و قدس و فاکتور دوم سطوح مختلف شوری (صفر، 80، 160 و 240 میلی مولار کلرید سدیم) بود. اندازه گیری عناصر سدیم و پتاسیم برگ و ریشه یک ماه پس از اعمال تنش شوری انجام و میزان پرولین، پروتیین محلول برگی و قندهای محلول برگی نیز اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که با افزایش تنش شوری، میزان پتاسیم ریشه کاهش ولی میزان سدیم ریشه و برگ افزایش یافت. میزان پرولین و قندهای محلول برگی نیز با افزایش غلظت نمک افزایش یافتند. در تنش 240 میلی مولار، بیشترین میزان پتاسیم برگ مربوط به لاین های Ka/b و La(4B/4D)*b و کمترین مقدار آن مربوط به لاین های Az/b، F3(Cr/b)(Ka/b) و رقم قدس بود. بیشترین نسبت پتاسیم به سدیم برگ مربوط به لاین های F3(Cr/b)(Ma/b)، La(4B/4D)*b و St/b بود و لذا این لاین ها نسبت به شرایط تنش شوری تحمل بیشتری دارند. بیشترین میزان وراثت پذیری عمومی در شرایط نرمال متعلق به صفت پرولین و در شرایط تنش متعلق به قند محلول برگی بود. ژنوتیپ های مورد بررسی با استفاده از تجزیه خوشه ای در شرایط بدون تنش 3 و در شرایط تنش 4 گروه را تشکیل دادند. با توجه به نتایج حاصله می توان از تلاقی ژنوتیپ-های با حداکثر اختلاف ژنتیکی، جهت دورگ گیری استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!