بررسی رابطه بین عجین شدن شغلی با تناسب شغل- شاغل با نقش تعدیل گر فاصله قدرت (مورد مطالعه: معاونت نیروی انسانی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین عجین شدن شغلی کارکنان با تناسب شغل- شاغل با نقش تعدیل‌گر فاصله قدرت است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و از نظر شیوه تحلیل داده ها، همبستگی می باشد. جامعه آماری کارکنان معاونت نیروی انسانی، به تعداد 12 نفر و حجم نمونه به تعداد 2 نفر و با روش تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران تعیین شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از 3 نوع پرسشنامه استاندارد عجین شدن شغلی، تناسب فرد- شغل و فاصله قدرت استفاده شده است. برای بررسی روایی پرسشنامه با توجه به استاندارد بودن آنها، از روش محتوایی بهره گیری شده به نحوی که پرسشنامه بین خبرگان، اساتید توزیع و داد ه ها جمع آوری گردید. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد که مقدار عددی آن به ترتیب برای عجین شدن شغلی برابر 0.938 و تناسب شغل– شاغل برابر 0.922 و فاصله قدرت، برابر 0.822 بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شده است.
تحلیل نتایج بیانگر آن است که تناسب شغل- شاغل با عجین شدن شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد و همچنین فاصله قدرت نیز در این رابطه اثرگذار است. تناسب نیازها-منابع سهم بیشتری از تناسب الزامات- توانایی‌ها را در تبیین تناسب شغل- شاغل دارد. به همین ترتیب انرژی‌گرفتن(از شغل) بیشترین سهم را در تبیین عجین شدن شغلی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!