علت شناسی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از قتل های عمدی در سیمای جنایی مشهد با تمرکز بر سال های 1390 تا 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قتل عمد به عنوان شدیدترین جرم علیه تمامیت جسمانی همواره توجه اندیشمندان علوم جنایی بوده است، این جرم که از ریشه دار ترین جرایم بشر محسوب می شود و همواره در نظام های کیفری گوناگون با شدیدترین مجازات ها پاسخ داده شده است که کارساز نبوده است و ضرورت ورود جرم شناسی به ویژه در زمینه علت شناسی و تجویز راهکارهای پیشگیرانه به ویژه در زمینه مرتکبین قتل های عمدی که در آن ها عوامل فردی و محیطی در وقوع جرم به طور خاصی موثرند از کارآمدی ویژه ای برخوردار است.

روش

این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع کمی است که واحد تحلیل پرونده های قتل می باشد و از داده های ثانویه برای تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. داده های موجود در پرونده ها به صورت کمی وارد کامپیوتر شده و با استفاده از بسته آماری Spss داده های مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 110 پرونده قتل ارتکابی از سال 1390 الی 1394 در شهر مشهد است که پس از اخذ مجوز از مراجع ذی ربط جمع آوری شده و از حیث علت شناسی و ارایه راهکارهای پیشگیرانه از قتل های عمدی مورد تحلیل قرارگرفته اند.

یافته ها و نتایج

در رتبه بندی علت قتل، اولین علت انگیزه قتل به دلیل مسایل مالی با 33 مورد (30%)، علت دوم مسایل اختلافات خانوادگی با 24 مورد (82%/21) و علت سوم مسایل ناموسی با 21 مورد (09%/19) و در قتل به علت درگیری (نزاع دسته جمعی یا درگیری بین طرفین) با 15 مورد (64%/13) از 110 فقره پرونده مورد بررسی در سال های 1390تا 1394 است.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!