روابط مبتنی بر سلطه/تسلیم و آزارخواهی/دیگرآزاری میان زوجین: یک مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 امروزه در جهان نوعی از روابط جنسی میان زوجین شیوع پیدا کرده است که روابط مبتنی بر سلطه و تسلیم و آزارخواهی و دگرآزاری است و در ادبیات علمی و نیز ادبیات عام از اصطلاح بی‌دی‌اس‌ام برای این روابط استفاده می‌گردد که به طور کلی نوعی از مبادله قدرت و یا وجود درد در رابطه زناشویی میان زوجین است که منجر به برانگیختگی و ارضای جنسی می‌شود. تحقیقات پیشین رویکردی آسیب‌شناسانه به این موضوع داشته اما به مرور تمرکز پژوهش‌ها در این زمینه از آسیب‌شناسی فاصله گرفته است. هدف از این پژوهش مرور مقالات مرتبط با روابط مبتنی بر سلطه/تسلیم و آزارخواهی/دیگرآزاری میان زوجین است.

 روش پژوهش: 

پژوهش حاضر یک مطالعه مروری با رویکرد توصیفی تحلیلی بوده و جهت گردآوری داده‌ها از مقالات و کتب موجود در پایگاه‌های علمی معتبر استفاده گردید. 

یافته‌ها: 

پژوهش‌های پیشین نشان دادند که نگرش جامعه و درمان‌گران نسبت به این نوع روابط منفی بوده و این باعث شده است این افراد تحت تاثیر برچسب و داغ قرار بگیرند. از سوی دیگر، این نوع روابط با ویژگی‌های شخصیتی، رضایت زناشویی و رضایت جنسی رابطه دارد. به طور مثال، یافته‌ها حاکی از آن بود که این افراد برون‌گراتر و بازتر نسبت به تجربه هستند و از نظر تحصیلی و جایگاه شغلی در مراتب بالایی قرار می‌گیرند. 

نتیجه‌گیری:

 با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت که این موضوع نیازمند مقالات بیش‌تر به ویژه به زبان فارسی می‌باشد. همچنین به متخصصین پیشنهاد می‌شود یافته‌های شرح داده شده را در کار خود لحاظ کرده و در ابتدای روند تشخیص و درمان افرادی که تمایل به این نوع روابط دارند را برچسب‌گذاری نکرده و علایم و نشانه‌های اختلال را با دقت بیش‌تری جهت تصمیم‌گیری بررسی نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!