باورهای پولی مدیران و نگرش تامین مالی آنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطابق مطالعات رفتاری، نوع نگرش مدیران شرکت ها در تصمیم گیری آن ها اثرگذار است. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه باورهای پولی مدیران با نگرش تامین مالی (درون سازمانی و برون سازمانی) آنان است.

روش شناسی پژوهش:

 در این پژوهش، جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه و با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفته است. جامعه موردمطالعه مدیران عامل یا مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1400 است. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 183 نفر تعیین شد و در نهایت 159 پاسخ نامه قابل استفاده جمع آوری شد.

یافته ها: 

نتایج، رابطه معناداری بین باور اجتناب از پول با هیچ یک از نگرش های تامین مالی ارایه نکرد. به علاوه، باور هوشیاری نسبت به پول با تمایل به تامین مالی از طریق سود انباشته، انتشار سهام و استقراض دارای رابطه مثبت است. باور منزلت دهندگی پول با تمایل به تامین مالی برون سازمانی (استقراض و سهام) دارای رابطه مثبت است. باور پرستش پول نیز با نگرش تامین مالی از طریق سود انباشته و انتشار سهام دارای رابطه مثبت است.

اصالت / ارزش افزوده علمی: 

باتوجه به اینکه باورهای پولی مدیران می تواند بر رفتار آنان موثر باشد و این موضوع چندان هم موردتوجه تحقیقات پیشین نبوده است، نتایج این پژوهش می تواند در بهبود تصمیم گیری ها موثر بوده و ادبیات حوزه تامین مالی را گسترش دهد. شرکت ها می توانند در کنار سایر مولفه ها باورهای پولی مدیران را نیز موردتوجه قرار دهند تا از طریق پیش بینی سیاست های تامین مالی آنان و درنظرگرفتن سیاست های توسعه ای شرکت تعارض منافع بین سهام داران و مدیران را کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!