ترجمه و روان سنجی مقیاس سلامت اجتماعی سالمندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه :

سلامت اجتماعی در سالمندان و دسترسی به ابزار مناسب و معتبر برای اندازه گیری این بعد از سلامتی، اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به در دسترس نبودن پرسش نامه ی تخصصی، این مطالعه با هدف ترجمه و روان سنجی مقیاس سلامت اجتماعی سالمندان انجام شد.

روش ها

این پژوهش، یک مطالعه ی روش شناختی از نوع روان سنجی ابزار است. پس از ترجمه ی ابزار (Social Health Scale for the Elderly) SHSE، روایی صوری و محتوای کیفی و کمی مورد ارزیابی قرار گرفت. 160 سالمند منتخب به روش در دسترس، پرسش نامه را تکمیل نمودند. تحلیل عاملی اکتشافی جهت روایی سازه ی پرسش نامه انجام شد. همسانی درونی با محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ و پایداری آزمون با روش آزمون مجدد و محاسبه ی شاخص همبستگی درون طبقه ای بررسی شد.

یافته ها

در بررسی روایی صوری و محتوای کمی میانگین ضریب تاثیر، نسبت روایی محتوا و اندکس روایی محتوا به ترتیب 4/48، 0/72 و 0/96 بود. بررسی ثبات تحقیق شاخص همبستگی درون خوشه ای، 0/969 به دست آمد. پرسش نامه دارای 3 بعد به نام های «حمایت اجتماعی»، «سازگاری اجتماعی» و «منابع محیطی درک شده» بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، پرسش نامه از روایی سازه ی قابل قبول برخوردار است و در کل توانست 39/473 درصد از کل واریانس سلامت اجتماعی را توضیح دهد.

نتیجه گیری

نسخه ی فارسی مقیاس سلامت اجتماعی سالمندان (SHSE) با حذف 2 گویه می تواند به عنوان ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای فعالیت های پژوهشی سالمندان ایران مورد استفاده قرار گیرد و اطلاعات مهمی را در اختیار برنامه ریزان و سیاست گذاران سلامت جامعه قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!