بررسی اثرات بیولوژیک ترکیبات جدید از دسته تترازول بر رده های سلول سرطانی MCF-7) وHeLa) و میکروب های شایع (Staphylococcus aureus، Escherichia coli و Candida albicans)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه:

 ترکیبات تترازولی، دارای فعالیت های گوناگونی نظیر اثرات ضدویروسی، ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدالتهابی، ضد تشنج و ضدسرطان می باشند. به دلیل عدم وجود اثربخشی کافی و نیز بروز مقاومت های دارویی، در این مطالعه بر آن شدیم تا با هدف معرفی گزینه های دارویی جدید به بررسی اثرات زیستی تعدادی از تترازول های تازه سنتز شده بپردازیم.

روش ها

ترکیبات مختلف تترازولی که از قبل سنتز شده بود در حلال مناسب حل شده و سپس سمیت سلولی آن ها در غلظت های 0/1، 0/01 و 0/001 میلی مولار به مدت 48 و 72 ساعت بر روی رده های سلولی HeLa و MCF-7 با استفاده از تست MTT بررسی شد. اثر ضدمیکروبی این ترکیبات با تعیین مقدار (Minimum inhibitory concentration) MIC و (Minimum bactericidal concentration) MBC ترکیبات تعیین گردید.

یافته ها

ترکیبات مورد مطالعه، سمیت قابل توجهی در برابر رده های سلولی HeLa و MCF-7 از خود نشان دادند. از سوی دیگر همه ی ترکیبات به جز دو ترکیب 5 و 6 که به ترتیب دارای استخلاف های متیل و آلدیید بودند، اثر ضدمیکروبی خوبی نیز از خود نشان دادند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از مطالعات سایتوتوکسیک انجام شده روی رده ی سلولی HeLa نشان داد که هیچ کدام از ترکیبات در مدت 48 ساعت نتوانستند درصد سلول های زنده را به زیر 50 درصد برسانند، در حالی که در بررسی 72 ساعته، همه ی ترکیبات به جز ترکیبات 1 و 2 (به ترتیب دارای گروه های متوکسی و هیدروکسیل) درصد سلول های زنده را به زیر 50 درصد رساندند. در بررسی اثرات ضدمیکروبی، MIC و MBC برای ترکیبات 1 تا 4 ترتیب 0/04 میکرومولار و 0/01 میلی مولار بود، که نشان دهنده ی اثر ضدباکتری خوبی علیه استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی و اثر ضد قارچی خوبی علیه کاندیدا آلبیکنس بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!