بررسی ارتباط بین زندگی در محل های مختلف ترافیکی و حساسیت به صدا با پرخاشگری در زنان خانه دار: مطالعه موردی در شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مواجهه با سروصدا علاوه بر ایجاد اثرات شنیداری میتواند موجب ایجاد اثرات روانی در انسان گردد. از جمله منابع مولد صدا در شهر ها وسایل حمل و نقل می باشند که میتوانند موجب عصبانیت و پرخاشگری شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین زندگی در محل های مختلف از لحاظ ترافیکی و حساسیت به صدا با پرخاشگری در زنان خانه دار شهر یزد انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی در سال 1399 در میان زنان خانه دار شهر یزد انجام گرفت. ابتدا شهر یزد با استفاده از نرم افزار GIS به سه منطقه با ترافیک بالا، متوسط و کم تقسیم بندی شد که در ادامه از هر منطقه 100 نفر، در مجموع 300 نفر، وارد مطالعه شدند. نمونه گیری افراد به صورت تصادفی طبقه ای صورت پذیرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه باس و پری و پرسشنامه حساسیت به صدای وین اشتاین جمع آوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و R نسخه 2/0/4 با کمک آزمون های آماری One Way ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

همه ی شرکت کنندگان در این مطالعه خانم های خانه دار بودند که میانگین سنی آن ها 56/34  و انحراف معیار 86/6 سال بود. یافته ها نشان داد کسانی که در مناطق با ترافیک بالا زندگی می کنند نمره پرخاشگری بالاتری دارند (P-Value=0.009) در حالی که اختلاف معناداری در امتیاز حساسیت به صدا در میان افراد گروه های مختلف مشاهده نشد (P-Value=0.071). سن و وضعیت تاهل با پرخاشگری و حساسیت به صدا رابطه معناداری ندارند (P-Value>0.05). تنها دو متغیر حساسیت به صدا و محل زندگی وارد مدل رگرسیونی شدند که مقدار ضریب تعیین (R Square) برابر با 096/0 بدست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد دو عامل محل زندگی (از لحاظ بار ترافیکی) و حساسیت به صدا رابطه ای مستقیم و معنادار با امتیاز پرخاشگری در میان زنان خانه دار شهر یزد دارند. در نهایت پیشنهاد می گردد خانه ها و آپارتمان ها به مناطق با ترافیک کم نقل مکان کنند و یا از عایق ها و مانع های صوتی مختلف در ساختمان ها استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1363 تا 1372
لینک کوتاه:
magiran.com/p2549280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!