بررسی پیش آگهی نوزادان در بیماری های مادر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های مادر از جمله دیابت، هایپرتانسیون، پره اکلامپسی، هایپوتیروییدی و صرع در بارداری با عوارض جنینی و نوزادی همراه می باشند. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه پیش آگهی نوزادی در بیماری های مادر می باشد.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد که روی 600 نوزاد پره ترم با مادران مبتلا به دیابت، هایپرتانسیون، پره اکلامپسی، هایپوتیروییدی و صرع در بیمارستان قایم (عج) مشهد انجام شده است. این مطالعه از فروردین 1394 تا اردیبهشت 1400 و با روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه، چک لیست پژوهشگر ساخت شامل مشخصات نوزادی (سن حاملگی، نمره آپگار دقیقه اول، نمره آپگار دقیقه پنجم) و مادری (نوع زایمان، مراقبت های بارداری، پارگی زودرس کیسه آب) بود. پیش آگهی نوزادی در زمان تولد مورد مقایسه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری Kolmogorov-Smirnov و Chi-square انجام شده است.

یافته ها: 

نوزادان دارای مادران مبتلا به صرع، کمترین نمره آپگار دقیقه اول و کمترین سن حاملگی و نوزادان دارای مادران مبتلا به دیابت، کمترین نمره آپگار دقیقه پنجم را داشتند. مادران مبتلا به هایپوتیرویید، بیشترین میزان پارگی زودرس کیسه آب و مادران مبتلا به هایپرتانسیون و پره اکلامپسی، بیشترین موارد زایمان سزارین را داشتند.

نتیجه گیری: 

بیماری های مادر شامل دیابت، هایپرتانسیون، پره اکلامپسی، هایپوتیروییدی و صرع، پیش آگهی نوزادان را از نظر شدت نارسی، پارگی زودرس کیسه آب، نوع زایمان، نمره آپگار دقیقه اول و نمره آپگار دقیقه پنجم تحت تاثیر قرار می دهد. لذا کنترل و درمان مناسب این موارد از بیماری های مادر ممکن است پیش آگهی نوزادی را بهبود دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
771 تا 779
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!