طبقه بندی سیگنال های مغزی EEG مبتنی بر تصور حرکتی با استفاده از روش های یادگیری عمیق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیستم های رابط مغز و رایانه از طریق سیگنال های مغزی امکان ارتباط با دنیای بیرون را بدون استفاده از واسطه های فیزیولوژیکی برای افراد دارای ناتوانی جسمی فراهم می کند. یکی از انواع این سیستم ها، سیستم های مبتنی بر تصور حرکتی است. از مهمترین بخش ها در طراحی این سیستم ها، طبقه بندی سیگنال های مغزی مبتنی بر تصور حرکت به کلاس های تصور حرکت به منظور تبدیل به فرمان کنترلی است. در این مقاله یک روش نوین طبقه بندی سیگنال های مغزی مبتنی بر تصور حرکتی با استفاده از روش های یادگیری عمیق ارایه شده است.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی در دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بهمن 1398 تا تیر 1401 انجام شد در بلوک پیش-پردازش قطعه بندی سیگنال های مغزی، انتخاب کانال های مناسب و استفاده از فیلتر باترورث (Butterworth filter)، سپس تبدیل موجک جهت انتقال به حوزه زمان-فرکانس و در قسمت طبقه بندی از دو طبقه بند شبکه یادگیری عمیق کانولوشنی یک بعدی با دو معماری و شبکه یادگیری عمیق کانولوشن دوبعدی با دو معماری با ورودی سه موجک مادر Cmor، Mexicanhat و Cgaus به کار گرفته شده و درنهایت عملکرد شبکه ها بررسی شده اند.

یافته ها: 

سه کانال برای 9 سوژه موردنظر، به عنوان بهترین کانال ها انتخاب شدند. همچنین پس از یافتن پارامترهای بهینه در ساختار داده، تبدیل موجک با موجک مادر Cgaus بالاترین درصد را در دو معماری پیشنهاد شده، دارد. صحت 53/92%، بالاترین صحت مربوط به معماری دوم شبکه عصبی کانولوشن دوبعدی پیشنهاد داده شده است.

نتیجه گیری:

 نتایج به دست آمده از شبکه های پیشنهاد شده، نشان دهنده آن است که شبکه های یادگیری عمیق مناسب می توانند به عنوان ابزاری مناسب و دقیق برای طبقه بندی دادگان مبتنی بر تصور حرکت مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
789 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!