شیوع و عوامل خطر اختلال بلع در سکته مغزی ایسکمیک حاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنجا که بیش از نیمی از بیماران سکته مغزی دچار دیسفاژی می شوند، و دیسفاژی به عنوان یک عامل مستقل برای بدتر شدن پیش آگهی سکته مغزی تلقی شده و منجر به بروز عوارضی مانند پنومونی ناشی از آسپیراسیون، سوء تغذیه، طولانی شدن مدت زمان بستری و حتی افزایش مرگ و میر بیماران سکته مغزی می شود، تشخیص زودهنگام دیسفاژی در بیماران سکته مغزی حایز اهمیت است.

روش کار

دراین پژوهش کوهورت گذشته نگر، 137 نفر از بیماران سکته مغزی ایسکمیک بستری در بیمارستان رسول اکرم (ص) به صورت سرشماری و با بررسی پرونده های ثبت شده بیماران، اطلاعاتی از جمله سن، جنس، سابقه قبلی سکته مغزی، بیماری های زمینه ای محل آسیب مغزی، سمت آسیب (Side) و ابتلا به دیسفاژی، وارد مطالعه شدند.

یافته ها

 از بین 137 بیمار سکته مغزی ایسکمیک، تعداد 43 بیمار  پس از سکته به دیسفاژی مبتلا شدند. در 60 بیمار (8/43 درصد) سمت چپ مغز، در 50 بیمار (5/36 درصد) سمت راست دچار آسیب شده بود. بیشترین میزان آسیب نیز در ناحیه MCA بود و ارتباط معناداری بین آسیب در ناحیه MCA و دیسفاژی به دست آمد (017/0p =، 75/2OR= ، 55/3- 05/2CI:). شیوع این اختلال در آسیب های نیمکره چپ مغز بیشتر بود و با افزایش سن نیز دیسفاژی بطور معنی داری افزایش داشت (049/0p =).

نتیجه گیری

 شیوع دیسفاژی در  مطالعه حاضر،  4/31% برآورد شد که ارتباط معنی داری با بروزسکته مغزی در حیطه شریان مغزی میانی (MCA) بویژه در سمت چپ  (8/43 درصد) و همچنین سن بالای بیماران داشت. بنظر می رسد سکته مغزی در حیطه MCA و سن بالا، می توانند عوامل خطر مستقل برای بروز دیسفاژی در بین بیماران مبتلا به سکته مغزی باشند .بنابراین توجه بیشتری به غربالگری وضعیت بلع این گروه از بیماران در روزهای ابتدایی سکته مغزی توصیه می شود تا بتوان عوارض دیسفاژی و میزان مرگ و میر و یا  ناتوانی بیماران را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!