بررسی اهمال کاری و عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی: یک مقاله مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اهمال کاری تحصیلی علاوه بر مشکل کنترل زمانی فرآیند پیچیده ای از مولفه های هیجانی شناختی و رفتاری را در بر می گیرد. این مقاله با هدف مروری بر میزان  اهمال کاری و عوامل روانی اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی  انجام شد.

روش کار

این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1399 با جستجوی در بانک های اطلاعاتی Google Scholar، SID، Iranmedex، Magiran، Medline، Science Direct، Scopus، ProQuest و با استفاده از کلمات کلیدی "اهمال کاری، دانشجو، علوم پزشکی" و معادل انگلیسی آن ها  "medical science، Procastination، student" انجام شد. در نتیجه جستجو 57 مقاله در بازه زمانی 2010 تا2020  یافت شد و در انتها 20  مقاله توصیفی تحلیلی مناسب برای مرور انتخاب شدند.

یافته ها

 این مطالعه مروری نشان داد، شیوع  اهمال کاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته دندانپزشکی بیشتر است و عواملی همچون خودتنظیمی، خودکارآمدی، خوش بینی، اعتیاد به اینترنت، علاقه مندی به رشته، جهت گیری هدفمند، انگیزه، سبک های منفی فرزندپروری، بهبود تقسیم زمان، مهارت مطالعه، پیشرفت تحصیلی، کمال گرایی، عزت نفس، ذهن آگاهی، فرسودگی تحصیلی، هوش هیجانی، اختلالات روانی (خلقی)، استرس، اضطراب، خوش بینی، طرح واره های ناکارآمد و سلامت روان با اهمال کاری مرتبط می باشد. هریک از متغیرهای نامبرده شده در دو طبقه، عوامل روانی و عوامل اجتماعی دسته بندی شدند.

نتیجه گیری

 با توجه به تاثیر و پیامدهای اهمال کاری تحصیلی بر دانشجویان توصیه می شود، استراتژی های آموزشی در جهت کاهش اهمال کاری تحصیلی به خصوص در دانشجویان ساکن خوابگاه تدوین شود تا از پیشرفت تحصیلی و کاآی حرفه ای بهتری برخوردار شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!