بررسی نقش میانجی سود و زیان سلامت روانی در رابطه میان انتظارات با انگیزش تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انتظار- ارزش می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان داشته باشد بنابراین  این پژوهش با هدف بررسی رابطه انتظارات با انگیزش تحصیلی به واسطه سود و زیان های روانی صورت پذیرفته است.

روش کار

این پژوهش بر اساس معیار هدف در گروه پژوهش های کاربردی، بر اساس معیار زمان گردآوری داده ها در گروه پژوهش های معادلات ساختاری، بر اساس معیار ماهیت داده ها و مبنای پژوهش یک پژوهش کمی می باشد. اصلی ترین ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد (سود و زیان روانی، انتظارات، انگیزش تحصیلی) می باشد، پایایی ابزار پژوهش نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ برای متغیر سود و زیان روانی، انتظارات، انگیزش تحصیلی به ترتیب برابر با 75/0، 71/0 و 77/0 به تایید رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان قروه سال تحصیلی 1399-1400 بود. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 384 نفر و شیوه نمونه گیریدر این پژوهش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود.

یافته ها

با توجه به یافته های این پژوهش انتظارات به صورت مثبت بر انگیزش تحصیلی اثر مثبت دارد. انتظارات به صورت مثبت بر بر سود و زیان های روانی اثر دارد. سود و زیان های روانی در رابطه بین انتظارات و انگیزش تحصیلی نقش واسطه ای دارد.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان بیان داشت که با ایجاد انتظارات در دانش آموزان می توان به افزایش انگیزش تحصیلی کمک کرد. همچنین با توجه به رابطه بین انتظارات با زیان های روانی می توان استنباط کرد که با افزایش انتظارات می توان زیان های روانی در دانش آموزان را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!