بررسی نقش تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی دورنمای آینده در دانش آموزان دختر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دورنمای آینده‏ی نامتعادل محرک بزهکاری، مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی در دوره نوجوانی است و دورنمای متعادل و عمیق برای آینده در افراد، فعالیت یادگیری، ماندگاری و عملکرد آن‏ها را افزایش می دهد. لذا با توجه به مهمترین سرمایه‏ی هر کشور که سرمایه انسانی آن می‏باشد لازم است عوامل تعیین‏کننده‏ی دورنمای آینده شناسایی شده و سیاست‏ها و راهبردهای منبعث از تحقیقاتی از این قبیل به صورت کاربردی بخصوص در مدارس برای نوجوانان بکارگیری شود. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تعیین‏کننده‏ی دورنمای آینده انجام گرفت.

روش کار

جامعه آماری تحقیق، تمامی دانش‏آموزان دختر دبیرستان‏های شهر شیراز (10865 نفر) است‏ که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 346 دانش‏‏آموز به عنوان نمونه با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعیین و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها

 نتایج نشان داد راهبردهای منفی تنظیم هیجان بر تحریف‏های شناختی تاثیر مثبت، و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر تحریف‏های شناختی تاثیر منفی دارد. راهبردهای مثبت تنظیم هیجان، بر هدف‏گزینی تاثیر مثبت داشته و تحریف‏های شناختی بر دورنمای آینده تاثیر منفی و معنی‏داری دارد و تاثیر هدف‏گزینی بر دورنمای آینده مثبت بدست آمد.

نتیجه گیری

 به طور کلی نتایج نشان می دهد که با توجه به اثر غیرمستقیم و معکوس راهبردهای منفی تنظیم هیجان و اثر غیرمستقیم و تقویت‏کننده راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر دورنمای آینده دانش آموزان، ضرورت برنامه‏ریزی برای توانمندسازی دانش‏آموزان در کنترل و مدیریت هیجانات شناختی را آشکار می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!