مقایسه ی اثربخشی فعال سازی رفتاری و تن آرامی بر کاهش اضطراب و ترس از فرآیند زایمان در زنان نخست زای شهرستان کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اضطراب و ترس از زایمان، از مهم ترین مشکلات عمده دوران بارداری و زایمان هستند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ی اثربخشی فعال سازی رفتاری و تن آرامی بر کاهش اضطراب و ترس از فرایند زایمان در زنان نخست ز ا شهر کرج در سال 1400 بود.

روش کار

پژوهش حاظر، از نظرهدف کاربردی و طرح پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان باردار نخست زا کرج در سال1400 بودند. 144 نفر از زنان باردار نخست زا مراجعه کننده به بیمارستان شهید مدنی کرج با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه  فعال سازی رفتاری و تکنیک تن آرامی (هرگروه 48 نفر) و گروه کنترل (48) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش جلسه آموزشی فعال سازی رفتاری و تن آرامی اجرا و سپس از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته نسبت به جمع آوری داده ها درباره اثربخش بودن آموزش بر نمرات اضطراب و ترس از فرایند زایمان اقدام گردید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای اضطراب معادل 78/0 و ترس 71/0 مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید.

یافته ها

 نتایج نشان داد بعد از مداخله، اضطراب و ترس از زایمان زنان باردار نخست زا در گروه های مداخله به طور معنی داری کاهش یافت، اما تفاوت آماری معنی داری در گروه کنترل مشاهده نشد.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد آموزش فعال سازی رفتاری و تن آرامی می توانند به زنان باردار نخست زا  کمک کنند تا تشخیص دهند، با وجود خودکار بودن بسیاری از پاسخ های بدنی، می توانند آنها را شناسایی و میزان اضطراب و ترس ناشی از زایمان را کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!