مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دسامبر سال 2019 ویروس کرونا  از کشور چین شهر ووهان مرکز استان هوبیی آغاز شد و به سرعت بسیار زیادی گسترش یافت و در همه کشورها، آحاد جامعه و ارگان های دولتی را کاملا به خود درگیر کرد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی بود.

روش کار

از آنجا که برای نیل به این هدف، نیاز است پژوهش های فراوانی صورت پذیرد و مسیله از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد، روش متناسنتز انتخاب شد و به همین منظور فراخوانی در ماه های پایانی سال 1398 و با اوج گرفتن موج کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن شیون مختلف زندگی مردم، در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار شد. برای این منظور، بالغ بر 25 میلیون پست زبان فارسی از رسانه های اجتماعی در بازه زمانی1 بهمن 98 الی 11 خرداد 99 جمع آوری، پیش پردازش و سپس در اختیار تیم های علاقنمد قرارگرفت. سپس نتایج این طرح ها در قالب 148 گزاره استخراج شده است.

یافته ها

 نتایج حاصله از تحلیل گزاره ها، طی یک پژوهش کیفی منجر به شناسایی 11 مقوله اصلی شد که در 6 بعد مختلف از یک مدل جامع قرار می گرفتند. به این ترتیب ابعاد گوناگون رویکرد شناختی کاربران ایرانی رسانه های اجتماعی در این بحران طبیعی، ما را به یک مدل  جامع رساند که آن را "سامع" نامیدیم.

نتیجه گیری

 به طور کلی می توان بیان داشت که این مدل چنین مشخص می کند که تاثیرگذاران بر ذهنیات، احساسات و نگرش های ادراکی و رفتار کاربران در فضای مجازی موثر هستند و مجددآ رفتارها کاربران در فضای مجازی بر ذهنیات، احساسات و نگرش های آنان تاثیرگذار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!