زایش تراژدی عامیانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تراژدی از دیدگاه نیچه فرهنگ و هنر واقعی را در خود دارد، زیرا تراژدی وارونه آنچه کلیسا میگوید، بر بی نظمی، مرگوارگی،بی عدالتی و بدفرجامی در زندگی بشری انگشت میگذارد.آنچه از نیچه برداشت می شود، این است که تراژدی ما را بابی نظمی آشنا می کند. اگر چه این رهیافت به نیست انگاری و ابسورد می انجامد، زاینده فرهنگ و هنر است؛ به زبان دیگر، مرگوارگی، تاوانی است که باید برای آگاهی و فرهنگ پس دهیم. از دیدگاه نیچه و اشتاینر، یونان باستان با زایش تراژدی به هنر واقعی دست یافت که سقراط، افلاطون و ارسطو آن را تضعیف کردند، تا بعدها کلیسا ناقوس مرگ تراژدی را بزند.اکنون دوباره باید به زایش تراژدی بیندیشیم. مقاله پیشرو بر آن است که بگوید، پس از تیاتر نوتراژدی دیگری زاده شده است:تراژدی عامیانه.تراژدی والای که ناز مرگ کاراکترهای خاص سخن میگفت، ولیدرتراژدی عامیانه، به ویژه شش نمایشنامه تراژدی عامیانه که در پی بررسی آن هستیم،مرگ تراژیک را دامنگیر کاراکترهای عامی نموده و حتی به همین زندگی روزمره آنها کشیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!