بررسی آزمایشگاهی بارگذاری بهینه توکسیدهای دیفتری و کزاز روی نانوذرات آلیژینات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 واکسن دیفتری و کزاز (DT) حاوی مقدار بالایی آلومینیوم به عنوان ادجونت است که پتانسیل تاثیر بر سیستم عصبی، بهویژه در نوزادان با بیماریهای کلیوی را دارد. در اینجا هدف آمادهسازی آزمایشگاهی و ارزیابی تحویل توکسوییدهای دیفتری و کزاز با بارگذاری روی نانوذرات (NPs) بود.

مواد و روشها: 

با استفاده از روش یونیزاسیون-ژل، نمونه های نانوذرات آلژینات سدیم تهیه و از نظر اندازه، پتانسیل زتا و شاخص پراکندگی (PDI) ارزیابی شدند. اثرات غلظت آلژینات، کلرید کلسیم و پلیال-لایزین و سرعت و زمان همزدن به همراه بازده بارگیری، ظرفیت بارگیری و مشخصات آزادسازی در شرایط آزمایشگاهی بررسی گردید.

یافته ها: 

نانوذرات بهینه شده در غلظت آلژینات سدیمw/v  0/2%، کلرید کلسیم w/v 0/1% و  پلیال -لایزین  w/v 0/4% طی 45 دقیقه همزدن در 1300 دور در دقیقه تهیه شدند. آنها همچنین دارای اندازه متوسط ذرات کوچک تر از 150 نانومتر با PDI حدود 0/5 بودند. بازده بارگیری مناسب با غلظتهای توکسوییدهای بارگذاری شده مشابه واکسن DT رایج به دست آمد که منجر به آزادسازی طولانی مدت حدود 85% سموم بارگذاری شده در طی 120 ساعت شد. همچنین، نتایجSDS-PAGE  وdot-blot  فعالیت آنتیژنی توکسوییدهای آزاد شده را تایید کردند.

نتیجه گیری: 

این نتایج میتواند به میزان قابل توجهی به توسعه بیشتر فناوری نانوذرات آلژینات حاوی توکسوییدهای DT در شرایط بهینه in vitro کمک نماید تا به عنوان بستری برای ارزیابی بیشتر به صورت درون تن به منظور دستیابی به ابزاری نویدبخش برای ایمنسازی نوزادان و کودکان در برابر دیفتری و کزاز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!