نوآوری باز متمرکز بر کاربر در فرایند توسعه بازی های موبایلی: یک مطالعه چندموردی
امروزه صدها هزار برنامه در فروشگاه های دیجیتالی عرضه شده و کاربران به سادگی به آن ها دسترسی دارند. این موضوع فرایند توسعه را بیش از پیش هزینه بر، پرریسک و متاثر از سلیقه ی کاربران کرده است. در چنین شرایطی باید مسیر مشارکت ذی نفعان و به طور خاص کاربران را برای نوآوری باز هموار کرد. با وجود اهمیت موضوع، مطالعات کمتری روی نقش کاربران، به ویژه در برنامه های موبایلی صورت گرفته است. بنابراین هدف تحقیق حاضر، بررسی چگونگی پیاده سازی نوآوری باز متمرکز بر کاربر در فرایند توسعه بازی های موبایلی (به عنوان یکی از درآمدزاترین دسته های برنامه های موبایل) است. بر این اساس با راهبرد مطالعه چند موردی توصیفی با سطح تحلیل تک واحدی، چهار بازی ایرانی پرطرفدار شامل آمیرزا، منچرز، کوییزآوکینگز و پرسیتی، سازوکار پیاده سازی نوآوری باز متمرکز بر کاربر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق مشخص کرد کاربران نقش های مختلفی را برای ایده پردازی، تولید، آزمایش، استقرار و گسترش بر عهده می گیرند. به شکل خاص آن ها در تولید محتوا و تبلیغات ویروسی سهم ویژه ای دارند. نتایج این تحقیق می تواند به منظور حصول درک بهتر از ظرفیت خلق ارزش با کاربران در فرایند توسعه محصول توسط سیاست گذاران، توسعه دهندگان و پژوهشگران اقتصاد دیجیتالی به کار گرفته شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.