سیر آفاقی و برداشت های عرفانی مولوی از آن در فیه مافیه
اهل عرفان اساسا با دو دیدگاه به جهان مینگرند: یکی دیدگاه آفاقی است و دیگری، دیدگاه انفسی. عارف در دیدگاه آفاقی وجود مطلق خداوند را در آیینه هستی میبیند. او در سیر آفاقی خود نهتنها با چشم سر به مشاهده مناظر جهان ظاهر مینشیند، بلکه با چشم دل در پس پرده موجودات به مشاهده حقیقت آفرینش میپردازد. از نگاه مولوی، تمامی کاینات و اجزای آن در حال تحول و حرکت پیوسته هستند. او در آثارش به مقوله سیر آفاقی و انفسی که در ادبیات عرفانی جایگاه مهمی دارد، توجه نشان داده و آن ها را درهمتنیده معرفی کرده است. مولانا در فیه مافیه سیر آفاق را مقدمه سیر انفس دانسته و با مطرحکردن برداشتهای عرفانی خود از سیر آفاقی و عناصر آن، سیر انفسی را که همان شناخت حقیقت است، متذکر میشود. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوه توصیفی-تحلیلی، موضوع سیر آفاقی و تفسیرهای مولوی از آن در فیهمافیه بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که در فیه مافیه سیر آفاقی و اجزای آن، نقش مهمی در تبیین آموزه های عرفانی مولانا دارد و بخش قابل توجهی از مثالها و تمثیلهایی که در این کتاب و در جهت ملموس کردن معانی عرفانی و شناخت راه حق مطرح شده، مربوط به سیر و سفر است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.