ارتباط بیان گیرنده ی مرگ برنامه ریزی شده-1 در بافت تومورال روده ی بزرگ با ویژگی های بالینی و آسیب شناسی بیماران مبتلا به سرطان روده ی بزرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 فعالیت سیستم ایمنی توسط نقاط بازرسی ایمنی، انواع مهاری و تحریکی، تنظیم می گردد. گیرنده ی مرگ برنامه ریزی شده-1 (PD-1) از نقاط بازرسی مهاری است که افزایش بیان آن، منعکس کننده ی فرسودگی سلول های ایمنی می باشد. اما هنوز اثر آن در پیش آگهی سرطان روده ی بزرگ به خوبی مشخص نیست. هدف از این مطالعه، بررسی اثر بیان این نشانگر در پیش آگهی بیماران مبتلا به سرطان روده ی بزرگ برحسب محل اولیه ی تومور می باشد.

روش ها

این مطالعه ی مقطعی، در طی سال های 1399-1400 انجام شد. تعداد 136 بیمار مبتلا به سرطان روده ی بزرگ که در بیمارستان الزهرای اصفهان بین سال های 1392 تا 1396 تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، انتخاب و به صورت گذشته نگر مورد ارزیابی قرار گرفتند. رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی نمونه های بافتی تهیه شده از بیماران برای نشانگر PD-1 انجام و بیان این نشانگر در مرکز و حاشیه ی تهاجمی تومور تعیین گردید. داده های مربوط به بقا و تاریخ مرگ بیماران از طریق پرونده ی بیمار و تایید از طریق ثبت احوال تکمیل شد.

یافته ها

بیان بالای PD-1 در حاشیه ی تهاجمی با مرحله ی T پایین تر (T1/2) در تومورهای سمت چپ، مرحله ی M پایین (M0) در تومورهای سمت راست، عدم متاستاز در در تومورهای سمت راست و چپ، اندازه ی تومور بزرگتر (≥ 5 سانتی متر) در تومورهای سمت راست، ارتباط معنی دار داشت. بیان این نشانگر در هیچ کدام از نواحی تومور ارتباط معنی داری با بقا بیماران نداشت.

نتیجه گیری

بیان بالای PD-1 با مراحل پایین تر سرطان روده ی بزرگ در ارتباط می باشد اما به نظر می رسد این مولکول، نشانگر خوبی برای پیش آگهی بیماران مبتلا به سرطان روده ی بزرگ نمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!