مقایسه ی دزیمتری ارگان های در معرض خطر برای درمان سرطان نازوفارنکس با استفاده از دو روش توموتراپی مارپیچی و پرتو درمانی سه بعدی تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه :

سرطان نازوفارنکس، یکی از سرطان های رایج سر و گردن است که درمان اصلی برای این نوع سرطان، رادیوتراپی می باشد. هدف این مطالعه، بررسی و مقایسه ی دوز ارگان های در معرض خطر در دو روش سه بعدی تطبیقی و توموتراپی مارپیچی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن می باشد.

روش ها

مطالعه ی حاضر از نوع گذشته نگر و تجربی مقطعی می باشد. برای انجام این مطالعه، تصاویر سی تی اسکن 16 بیمار مبتلا به مراحل اولیه ی سرطان نازوفارنکس با میانگین سنی 81-16 سال (3/16 ± 7/42) که به صورت تصادفی انتخاب شدند، دریافت شد. ارگان های در معرض خطر و حجم هدف آن ها توسط پزشک کانتور شد و طرح درمان بیماران برای دو روش (Helical Tomotherapy) HT و 3D-CRT (Three-Dimensional Conformal Radiation Therapy) طراحی گردید. در پایان با استفاده از هیستوگرام حجم- دوز (Volume-Dose histogram) DVH متغیرهای دزیمتری ارگان های در معرض خطر و حجم هدف استخراخ و با یکدیگر مقایسه شد.

یافته ها

روش HT نسبت به 3D-CRT شاخص همگنی و شاخص تطابق را بهبود بخشید. همچنین دوز OAR مورد مطالعه را نسبت به 3D-CRT به طور معنی داری کاهش داد، گرچه دوز برخی از این ارگان ها از محدودیت دوز تعیین شده خارج شدند.

نتیجه گیری

روش HT به دلیل پوشش دهی بهتر حجم هدف و همچنین عملکرد بهتر در حفظ OARها نسبت به روش 3D-CRT برای درمان بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس که کاندید دریافت رادیوتراپی هستند، ارجحیت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!