اثر جیره مکمل شده با پودر سیر (Allium Sativum) بر عملکرد تولیدی، پاسخ ایمنی، فلور میکروبی روده، هیستوپاتولوژی کبد و برخی پارامترهای خونی و اسپرم در بلدرچین ژاپنی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق تاثیرات استفاده از جیره مکمل شده با سیر بر عملکرد تولیدی، پاسخ ایمنی، فلور میکروبی روده، هیستوپاتولوژی کبد و برخی پارامترهای خونی، سرمی و تولیدمثلی در بلدرچین ژاپنی نر بررسی شد. برای این منظور تعداد 80 قطعه جوجه بلدرچین یکروزه در قالب طرح کاملا تصادفی در دو گروه آزمایشی، چهار تکرار و 10 قطعه در هر تکرار تقسیم شدند. گروه های آزمایشی شامل جیره پایه (شاهد) و جیره پایه + %4 پودر سیر بودند. بر اساس نتایج پودر سیر باعث افزایش مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی پرندگان شد. بیشترین عیار پادتن علیه ویروس نیوکاسل و گلبول قرمز گوسفندی (SRBC) در تیتر ثانویه در گروه آزمایشی حاوی پودر سیربدست آمد. تغذیه پرندگان با پودر سیر موجب کاهش جمعیت باکتری های اشریشیا کلی و افزایش جمعیت لاکتوباسیلوس شد (05/0>P). نتایج نشان داد که گروه آزمایشی حاوی گیاه سیر باعث افزایش معنی دار در هماتوکریت، MCV و شمارش تفریقی لنفوسیت و هتروفیل گلبولی شد (05/0>P). کاهش معنی دار کلسترول از نتایج قابل توجه در گروه آزمایشی تغذیه شده با پودر سیر بود (05/0>P). همچنین، پارامترهای اسپرم از جمله سلامت آکروزوم، زنده مانی و تولید اسپرم روزانه در پرندگان تغذیه شده با پودر سیر به طور معنی داری بهبود پیدا کرد (05/0>P). به نظر می رسد افزودن پودر سیر به جیره بلدرچین ژاپنی به عنوان یک مدل آزمایشگاهی می تواند تا حدی عملکرد تولیدی و تولیدمثلی آن را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!