زیست چینه نگاری و دیرینه بوم شناسی نانوفسیل های آهکی در بخش فوقانی سازند نیزار و بخش تحتانی سازند کلات در برش تنگ نیزار، شرق حوضه کپه داغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در مطالعه حاضر زیست چینه نگاری و دیرینه بوم شناسی نانوفسیل های آهکی در قسمت های فوقانی سازند نیزار و قاعده سازند کلات در شرق حوضه رسوبی کپه داغ در برش تنگ نیزار مورد بررسی قرار گرفت. خصوصیات سنگ شناسی بخش‏های ذکر شده از این سازندها شامل شیل های آهکی و مارن خاکستری تا متمایل به سبز می‏باشد. در بخش‏های بالایی سازند نیزار در برش تنگ نیزار لایه‏ای از خاک قدیمه به صورت هم شیب و ناپیوسته ثبت گردید. بررسی نانوفسیل های آهکی در محدوده مورد مطالعه منجر به شناسایی 27 جنس و 56 گونه و 2 زیر گونه شد. براساس جنس و گونه های شاخص شناسایی شده زون فرعی UC15eTP بر مبنای زوناسیون برنت (Burnett, 1998) منطبق بر قسمت های فوقانی زون CC22 از زوناسیون سیسینگ (Sissingh, 1977) شناسایی شد. بر این اساس سن محدوده تحت بررسی اوایل کامپانین پسین می باشد. مطالعه دیرینه بوم شناسی نانوفسیل های آهکی، بیانگر حضور غالب جنس و گونه های آب سرد از قبیل Micula decussata، Prediscosphaera spp.،Eiffellithus spp. و Arkhangelskiella cymbiformis می باشد. لازم به ذکر است که جنس و گونه های Prediscosphaera spp.، Eiffellithus spp. و Arkhangelskiella cymbiformis شاخص آب های الیگوتروف نیز می باشند. با توجه به تجمع غالب جنس و گونه های شاخص آب سرد، کاهش دما و آب و هوای سرد گلخانه ای برای محدوده تحت بررسی مشابه با سایر نقاط دنیا در قسمت های ابتدایی کامپانین پسین پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2559311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!