نقش ورزش در تولید ناخالص ملی و توسعه پایدار ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل نقش ورزش بر توسعه پایدار ایران و با رویکرد سهم ورزش در تولید ناخالص ملی انجام شده است.

روش

 روش انجام تحقیق از نوع کثرت گرایی گرندد تیوری در داده ها بوده است که با توجه به انجام تحقیق در ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، عناصرتشکیل دهنده مشارکت را شناسایی بعد از مصاحبه عمیق با 17 خبره حرفه ای و علمی، جهت استخراج عناصر و گروه بندی آنها از روش تحلیل تم استفاده گردید که در نتیجه 92 شاخص در قالب 5 بعد اصلی و 12 بعد فرعی شناسایی شدند. برای تعیین روایی از اعتبار همگرا و واگرا استفاده شد که نتایج در حد مطلوب بود.

یافته ها:

نتایج نشان داد برای توسعه پایدار ایران با توجه به نقش تولید ناخالص ملی از طریق ورزش، لازم است برنامه راهبردی در ورزش تدوین گردد که لازمه آن توجه مسیولان و دست اندرکاران در این زمینه به ظرفیت های بخش خصوصی در فعالیت های ورزشی و گسترش اماکن ورزشی در فضای شهری و توزیع متعادل امکانات و وسایل تفریحی و ورزشی برای دسترسی تمام شهروندان به این فضا است. اما برای رفع مشکلات ضروری است به راهبردهای سازمانی مرتبط توجه شود. این موارد شامل تدوین برنامه استراتژیک برای مشارکت مردمی در سازمان ورزش؛ استفاده از ابزارهای کنترلی و ارزیابی برای اطمینان از اثربخشی کارهای تیمی و مشارکتی در ورزش؛ در کنار ایجاد محیط کاری توام با اعتماد و صداقت در میان مشارکت کنندگان جهت بهبود ارتباطات شخصی و میان فردی در میان مشارکت کنندگان هستند. توجه به این راهبردها می تواند زمینه توسعه پایدار ایران را فراهم کند.

اصالت و ابتکار مقاله:

 پیش از این، کمتر پژوهشی در زمینه گردشگری ورزشی با رویکرد توسعه پایدار مبتنی بر مدل ترکیبی انجام شده است. بدیهی است هر پژوهشی که برای نخستین بار انجام می شود، به گسترش مرزهای دانش کمک نموده و می تواند مبنایی برای انجام پژوهش های آتی باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2559689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!