اثر چهار هفته ماساژ سوئدی عضلات چهارسر ران بر شاخص های نوسان مرکز فشار زنان میانسال مبتلا به ‏استئوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو ‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

افراد مبتلا به استیوآرتریت زانو از ضعف عضلات چهارسر ران و کاهش حس عمقی مفصل زانو رنج می برند. از این رو یکی از عوارض مهمی که بیماران مبتلا به استیوآرتریت زانو با آن مواجه هستند، اختلال در تعادل، سقوط و زمین خوردن است. هدف مطالعه حاضر تعیین اثر چهار هفته ماساژ سویدی بر شاخص های نوسان مرکز فشار زنان بزرگسال  مبتلا به استیوآرتریت زانو بود.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده و دارای یک گروه مداخله ماساژ سویدی (سن 6/72±52/6، قد 0/05±1/57 متر، وزن 9/95±74/4 نیوتن) و یک گروه کنترل (سن 6/71±52/4، قد 0/05±1/61 متر، وزن 9/83±75/93 نیوتن) با تعداد برابر 15 نفر در هر گروه است. 30 زن بزرگسال مبتلا به استیوآرتریت یک طرفه زانو بر اساس معیارهای ورود به تحقیق به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و پس از تقسیم شدن به 2 گروه مساوی، بر اساس روش تصادفی سازی محدود از نوع تصادفی سازی بلوکی، وارد مطالعه شدند. جهت اندازه گیری تعادل ایستا بیماران، از یک دستگاه فوت اسکن استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون، گروه مداخله به مدت چهار هفته، هر هفته سه جلسه مداخله ماساژ سویدی (شامل تکنیک های افلوراژ، پتریساژ و تپوتمنت) عضلات چهارسر را دریافت کردند. بعد از اتمام چهار هفته، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های استخراج شده، توسط نرم افزار آماری اس پی اس اس (SPSS) با سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی قرار گرفتند. با توجه به تعداد آزمودنی ها، جهت بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون شاپیروو-ویلک (Shapiro-Wilk)، همگنی واریانس ها از طریق آزمون لوین (Leven’s Test)و پس از تایید این پیش فرض ها جهت مقایسه بین گروهی  و درون گروهی از آزمون آنالیز واریانس (Analysis of Variances) استفاده شد.

یافته ها

 نتایج این پژوهش نشان داد یک دوره مداخله ماساژ سویدی بر بهبود تعادل با چشمان باز و بسته گروه مداخله موثر است. پارامترهای مربوط به تعادل ایستا با چشمان باز همچون سرعت نوسان مرکز فشار (0/040=p)، ناحیه بیضی (0/011=p)، طول محور مینور (0/015=p)، طول محور ماژور (0/001=p) و همچنین فاکتورهای مربوط به تعادل ایستا با چشمان بسته: سرعت نوسان مرکز فشار (0/001=p)، ناحیه الیپس (001/0=p)، طول محور مینور (0/001=p)، طول محور ماژور (0/021=p) در پس آزمون کاهش یافته که نشان دهنده ی بهبود تعادل ایستا در گروه مداخله است (p≥0/05).

نتیجه گیری

این مطالعه، اولین مطالعه بررسی کننده اثر میان مدت ماساژ سویدی عضلات چهارسر ران بر تعادل ایستا در بیماران مبتلا به استیوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو بود. نتایج این مطالعه نشان می دهد ماساژ می تواند به طور ثانویه موجب بهبود شاخص های مرکز فشار این بیماران گردد. بنابراین پیشنهاد می شود در کنار سایر مداخلات درمانی از تکنیک های ماساژ نیز به منظور بهبود تعادل و پیشگیری از سقوط این افراد استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!