ارزیابی تاثیر پروبیوتیک Bio-Aqua ® بر عملکرد رشد ، ترکیب شیمیایی ، پارامترهای ماهی کپور نقره (Hypophthalmichthys molitrix) و پارامترهای غیر بیولوژیکی آب پرورش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه به منظور بررسی تاثیر پروبیوتیک بیوآکوا بر شاخص های کیفی ماهیان کپور نقره ای و پارامترهای غیرزیستی و زیستی آب محیط پرورش انجام شد. ماهیان کپور نقره ای به ترتیب با میانگین وزنی اولیه 1/0±0/1 گرم با تیمارهای آزمایشی منتخب برای 4 ماه مورد پرورش قرار گرفتند. در این مطالعه تیمارهای شامل شاهد (تیمار شاهد) ، T1 (250گرم در هکتار پروبیوتیک بیوآکوا) ، T2 (350گرم در هکتار پروبیوتیک بیوآکوا) و T3 (450 گرم در هکتار پروبیوتیک بیوآکوا) که به آب استخرهای خاکی اضافه شدند. بر اساس این نتایج میزان نرخ رشد ویژه (SGR)، نرخ رشد روزانه (DGR)، وزن اکتسابی (WG)، ضریب تبدیل غذایی (FCR) و درصد بازماندگی در تیمار 3 (450 گرم/هکتار) نسبت به گروه شاهد و تیمارهای 1 (250 گرم در هکتار) و 2 (350 گرم در هکتار) اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0P<). همچنین اختلاف معناداری در ترکیبات شیمیایی لاشه (درصد پروتیین خام و درصد رطوبت) ماهیان کپور نقره ای تیمارهای 2 و 3 در مقایسه با تیمارهای شاهد و 1 وجود داشت (05/0<p). علاوه بر آن استفاده از 450 گرم بیوآکوا/هکتار (در تیمار 3) موجب کاهش معنادار مقادیر TSS، BOD، COD، نیتریت و فسفات آب در مقایسه با سایر تیمارهای آزمایشی شد (05/0<p). نتیجه گیری شد ، اثرات پروبیوتیک بیوآکوا ، به ویژه در T3 (450 گرم در هکتار) بر عملکرد رشد ، مقدار تغذیه ، میزان بقا ، پارامترهای هماتولوژی و ترکیب لاشه کپور نقره مثبت بوده و توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!