ایمنی و اثربخشی ساشه مکمل خوراکی حاوی 5 گرم کلاژن هیدرولیزشده در بهبود پارامترهای بیوفیزیکی و شاخص های سونوگرافی پوست: مطالعه بالینی تک گروهی با مقایسه قبل و بعد از مصرف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

محصولات مراقبت از پوست موضعی اغلب به لایه های عمیق تر پوست نمی رسند و کلاژن هیدرولیزشده خوراکی، یکی از جدیدترین مکمل های سیستمیک برای جوان سازی پوست است. هدف از این مطالعه ارزیابی ایمنی و اثربخشی ساشه مکمل خوراکی برای بهبود خاصیت ارتجاعی، آب رسانی و زبری پوست در مصرف کنندگان بود.

روش اجرا: 

این مطالعه بالینی با مقایسه قبل و بعد برروی 20 شرکت کننده با سن 36/5±15/44 سال انجام شد. پارامترهای الاستیسیته (R2، R5 و R7)، رطوبت و اصطکاک پوست و هم چنین ضخامت و دانسیته درم، پس از 6 و 12 هفته مصرف روزانه محصول موردمطالعه و هم چنین 4 هفته پس از قطع مصرف اندازه گیری (16 هفته) و ارزیابی شد. هم چنین رضایت شرکت کننده و عوارض جانبی به کمک پاسخ به پرسش نامه مربوطه ثبت گردید.

یافته ها: 

بهبود معنادار در شاخص های R2 و R5 و فریکشن پوست در هفته 12 مشاهده شد (به ترتیب 041/0P<، 012/0P< و 01/0P<) و این مقادیر چهار هفته پس از قطع مصرف مکمل، هم چنان در سطح افزایش یافته باقی ماندند که نشان دهنده پایداری نتیجه است. افزایش دانسیته درم در هفته 16 نسبت به مقادیر اولیه معنادار بود (03/0=P). رضایت کلی از درمان متوسط بود ​و عوارض گوارشی محدودی گزارش شد.

نتیجه گیری: 

مصرف ساشه مکمل خوراکی با برند «کلاژن گلد» تحمل پذیری مناسبی دارد و در بهبود پارامترهای بیوفیزیکی (الاستیسیته و فریکشن) و دانسیته پوست در افراد بالای 40 سال موثر است. این مطالعه، پایداری نتایج را تا 4 هفته پس از قطع مصرف تایید کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!