خصوصیات دموگرافیک و هیستولوژیک بیماران مبتلا به گرانولوم پس از خالکوبی در بیمارستان رازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از عوارض مهم خالکوبی، واکنش گرانولوماتوز است که با علایم درد، تورم، قرمزی و تندرنس در محل تتو مشخص می شود. این واکنش در همه سنین و هر دو جنس دیده می شود. با توجه به افزایش عوارض تتو، برآنیم تا مشخصات دموگرافیک هیستولوژیک و عوارض تتو، به خصوص گرانولوم را بررسی کنیم.

روش اجرا:

 بیماران بیمارستان رازی با تشخیص گرانولوم پس از خالکوبی در یک بازه 3 ساله وارد مطالعه شدند و خصوصیات دموگرافیک هیستولوژیک آن ها ثبت شد. تعداد 196 بیمار وارد مطالعه شدند و برای هر بیمار، یک برگه پرسش نامه تهیه و اطلاعات ازطریق آن ها جمع آوری شد.

یافته ها:

 میانگین سنی بیماران 46/45 سال با انحراف معیار 54/8 و میانگین زمان انجام تتو 18/4 سال با انحراف معیار 33/4 بود. میانگین دفعات اتجام تتو 64/1 و انحراف معیار 8/1 بود. بیشترین محل انجام تتو ابرو با 3/88% و کمترین، پلک فوقانی با 6/0% بود. تتوگرانولوما (سارکوییدال و جسم خارجی) با 7/41% بیشترین و ضایعات لیکنویید با 8/2% کمترین فراوانی نتیجه پاتولوژی را داشته است.

نتیجه گیری: 

با توجه به بیشترین فراوانی تشخیص پاتولوژیک تتو گرانولوم (سارکوییدال و جسم خارجی) با 7/41% و اثبات ارتباط بین تتو گرانولوم و ابتلا به سارکوییدوز در مطالعات قبلی، بررسی کامل بیماران، پیگیری طولانی مدت از جهت ابتلا به سارکوییدوز در آینده و بررسی پاسخ بالینی به درمان، منطقی و سودمند به نظر می رسد. ضمنا بررسی اینکه آیا درمان ضایعات فعلی نقشی در جلوگیری از ابتلا به سارکوییدوز در آینده خواهد داشت یا خیر حایزاهمیت به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!