بررسی اثر غلظت های مختلف سایتوکینین و اکسین بر کشت درون شیشه ای عروسک پشت پرده (Physalis alkekengi L.) با استفاده از جداکشت های برگی و ساقه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عروسک پشت پرده (Physalis alkekengi) یک گیاه میوه دار است که به دلیل خواص غذایی و دارویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است. چرخه زایشی کوتاه و حساسیت میوه ها به آفات از محدودیت های اصلی کشت این گیاه است. استفاده از روش های ریزازدیادی برای تولید عروسک پشت پرده به عنوان راهکاری کاربردی مطرح است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر محیط های کشت و تنظیم کننده های رشد مختلف روی جوانه زنی بذر و رشد دانه عروسک پشت پرده با استفاده از روش کشت بافت و نیز ارایه پروتکل مناسب برای ریزازدیادی این گیاه انجام شد. برای بررسی بیشترین درصدجوانه زنی، بذرها در دو نوع محیط کشت (موراشیگ و اسکوگ تغییر یافته و آب مقطر) و سه بستر نگهدارنده مختلف (آگار گیاهی، ماسه و کاغذ فیلتر) کشت داده شدند. برای اندام زایی گیاه عروسک پشت پرده از دو روش باززایی مستقیم (جداکشت ساقه) و باززایی غیرمستقیم (کالوس های تولید شده از جداکشت های ساقه و برگ) استفاده شد. جداکشت ها در ترکیبات مختلف هورمونی  6-Benzylaminopurine (BAP) و 2,4-Dichlorophenoxyacetic acid (2,4-D) کشت شدند. بهترین محیط کشت برای جوانه زنی بذر، محیط کشت  MS (2/1) حاوی آگار گیاهی به عنوان تثبیت کننده (97درصد) بود. بهترین جداکشت برای تولید کالوس، برگ و بهترین محیط کشت MS (2/1) حاوی 4٬2-دی کلروفنوکسی استیک اسید (2 میلی گرم در لیتر) بود. بهترین محیط برای باززایی، MS (2/1) حاوی GA3 (5/0 میلی گرم در لیتر) وBAP (3 میلی گرم در لیتر) بود. بهترین هورمون برای اندام زایی مستقیم ساقه، BAP در غلظت های مختلف بود. بهترین محیط برای ازدیاد گیاهچه  MS (2/1) حاوی 6- بنزیل آمینوپورین به میزان 3 میلی گرم در لیتر و جیبرلیک اسید به میزان 5/0 میلی گرم در لیتر (بیش از 25 شاخساره از هر نمونه بود. ریشه زایی با استفاده از قرار دادن گیاهچه ها در ایندول-3-بوتیریک اسید (150 میلی گرم در لیتر) به مدت یک هفته و سپس انتقال آن ها به MS (2/1) انجام شد. در نهایت گیاهچه های ریشه دار شده به خاک منتقل و سازگار شدند و بیش از 95 درصد آن ها در گلخانه زنده ماندند. این نتایج پروتکلی را برای ریزازدیادی تجاری گیاهان عروسک پشت پرده پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!