حفاظت از زنده مانی و بیماری زایی قارچهای بیمارگر حشرات، Beauveria bassiana وMetarhizium anisopliae ، با فرمولاسیون در امولسیون معکوس روغنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با استفاده از لارو Ephestia kuehniella به عنوان میزبان، فرمولاسیون امولسیون معکوس (IE) و سوسپانسیون آبی (AS) قارچ های Beauveria bassiana  (جدایه (IR34-JS2 و Metarhizium anisopliae  (جدایه(IR41-TT1  در دمای نگه داری 3 و یا 25 درجه سلسیوس مقایسه شدند. در ابتدا، فرمولاسیون IE جدایه های JS2 و TT1 بر اساس مقادیر LC50، 13 و 14 برابر بیش تر از فرمولاسیون AS زهرآگین تر بودند. مقادیرLC50 جدایه JS2 به ترتیب برای فرمولاسیون های AS و IE بعد از سه ماه نگه داری در دمای 3 درجه سلسیوس حدود 3/1 و 6/5 برابر و 6/1 و 3/7 برابر بعد از سه ماه در دمای 25 درجه سلسیوس افزایش یافت، در حالی که، این مقادیر برای جدایه TT1 به ترتیب معادل 1/2 و 8/6 برابر برای دمای 3 درجه سلسیوس و 9/3 و 7/15 برابر در دمای 25 درجه سلسیوس افزایش یافت. فرمولاسیون و دمای ذخیره سازی به طور قابل توجهی بر میزان تولید کنیدی پس از نگه داری تاثیر متقابل داشتند. رشد رویشی، کنیدیزایی و جوانه زنی کنیدی هر دو جدایه در دمای 3 درجه سلسیوس بهتر از 25 درجه در شرایط آزمایشگاهی حفظ شد. فرمولاسیون IE ظرفیت رشد رویشی را بهتر از فرمولاسیون AS در هر دو دما حفظ کرد و کنیدیزایی را در دمای 3 درجه سلسیوس بهتر حفظ نمود، که البته این دما میزان جوانه زنی کنیدی های TT1 را در فرمولاسیون IE نیز بهبود بخشید. در دمای 3 درجه سلسیوس، فرمولاسیون IE سرعت نسبی کشندگی را به همراه داشت که برای جدایه های JS2 و TT1 به ترتیب 5/3 و 3/1 برابر سریع تر از فرمولاسیون AS بود. می توان نتیجه گیری کرد که فرمولاسیون IE نسبت به فرمولاسیون AS برتری داشت و نگه داری آن در دمای 3 درجه سلسیوس به حفظ فعالیت زیستی و بیماری زایی این قارچ ها کمک خواهد نمود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
158 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!