واکاوی عوامل پیش برنده و بازدارنده ی اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی؛ مورد مطالعه: استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گردشگری پزشکی به عنوان صنعتی ارز آور در دنیا رقابت فزاینده کشورها را برای جذب حداکثری گردشگران در پی داشته است. با توجه به رقابت فزاینده ی بین المللی در این حوزه، به منظور بهره برداری مناسب از قابلیت های استان گلستان، این پژوهش باهدف واکاوی و تبیین ابعاد و مولفه های پیش برنده و بازدارنده ی اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی در استان گلستان انجام شد.

روش پژوهش:

 این تحقیق با استفاده از روش کیفی مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد در سال 1399 انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه پژوهش شامل صاحب نظرانی از مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی و خصوصی، مدیران و مسیولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، صاحبان شرکت های مسافرتی، پزشکان و پرستاران با حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط درزمینه ی گردشگری پزشکی بود. نمونه گیری به شکل هدفمند انجام گردید و تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت که درنهایت با 13 نفر مصاحبه به عمل آمد. تحلیل داده ها نیز هم زمان با گردآوری داده ها از طریق کدگذاری باز، محوری، انتخابی و با استفاده از نرم افزارMaxQDA 2020 صورت گرفت.

یافته ها

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که عوامل پیش برنده و بازدارنده ی اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی در استان گلستان در قالب 263 کد، 65 مفهوم، 9 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شامل جاذبه های اقلیمی و زیست محیطی، معماری سازمان، نظام خط مشی گذاری، ظرفیت سازی و کیفیت خدمات و مدیریت استراتژیک طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری

خط مشی گذاران گردشگری پزشکی استان گلستان با استفاده از نتایج حاصل از این تحقیق می توانند با پیش بینی ابزار اجرای مناسب در فرایند خط مشی گذاری در جهت توسعه ی گردشگری پزشکی، افزایش درآمد و توسعه کسب وکار در استان گلستان اقدام نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!