تاثیر عصاره ریز جلبک سبز Scenedesmus obliquus بر میزان ترشح آنزیم زایلاناز و سطح رونوشت ژن Xyln در برخی گونه های قارچ Trichoderma

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ترکیبات ضد قارچی Trichoderma spp. شامل آنزیم های لیتیک متنوعی است که اغلب آن ها نقش مهمی در کنترل بیولوژیک عوامل بیماری زا دارند. زایلان گروهی از ترکیبات همی سلولزی است که در دیواره سلولی گیاهان و برخی جلبک ها وجود دارد. جلبک های سبز و جلبک های سبز-آبی با داشتن ترکیبات پکتینی، سلولزی و همی سلولزی زایلان، آرابینوزایلان و غیره در ساختار خود می توانند محرک های مناسبی به عنوان پیش ماده برای تولید آنزیم های سلولاز، زایلاناز و پکتیناز در قارچ ها باشند. ژن های بتا-زایلاناز شامل Xyn1 و Xyn2 در گونه های تریکودرما، باعث تولید آنزیم های خانواده شماره 10 گلیکوزید هیدرولازها می شوند. در این تحقیق توانایی عصاره آبی ریز جلبک سبز Scenedesmus obliquus  در تولید آنزیم در چهار گونه قارچ T. atroviride ، T. virens، T. longibrachiatum و T. reesei مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور اثر دو غلظت 500 و 1000 میکروگرم در میلی لیتر از عصاره آبی جلبک  Scenedesmus obliquus در دوبازه زمانی 4 و 8 روز بعد از تیمار در تولید آنزیم مورد بررسی قرار گرفت. سطح بیان ژن  Xyln مرتبط با استفاده از روش سنجش بیان کمی ژن در زمان واقعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق یک اثر مثبت و متغییر را از عصاره جلبک در تولید آنزیم در تمام جدایه های تیمار شده تریکودرما نشان داد. بیشترین میزان ترشح آنزیم در غلظت 1000 میکروگرم در میلی لیتر از عصاره جلبک، در گونه T. reseei  و بعد از 8 روز تیمار مشاهده گردید. در همین بازه زمانی و با همین غلظت کمترین میزان آنزیم در گونه T. atroviride مشاهده گردید. نتایج حاصل از آنالیز بیان ژن نشان داد که بیشترین میزان بیان ژن Xylan در گونه T. reseei  و 8 روز بعد از تیمار با غلظت 1000 میکروگرم در میلی لیتر رخ می دهد. با توجه به نتایج این تحقیق، چنین نتیجه گیری می شود که ترکیبات سلولزی ساختاری در دیواره ریز جلبک سندموس می تواند یک اثر قابل ملاحظه ای بر روی ترشح آنزیمی قارچ داشته باشد. بنابراین در تحریک قارچ برای تولید آنزیم در پروژه های صنعتی و سطح بالا مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!