اثرات متقابل تراکم ذخیره سازی و سطح پروتئین جیره بر برخی شاخص های رشد، خون شناسی و پاسخ ایمنی بچه ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) به باکتری Aeromonas hydrophila در سیستم نوین بیوفلاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در مطالعه حاضر تاثیر تراکم و سطح پروتیین جیره بر رشد، خون شناسی، ایمنی و مقاومت در برابر باکتری Aeromonas hydrophila در ماهی کپور معمولی تحت شرایط بیوفلاک به مدت 60 روز بررسی شد. بچه ماهیان کپور (99/0±09/12 گرم) در 15 مخزن در طرح فاکتوریل 2×2 متشکل از دو تراکم و دو سطح پروتیین در سیستم بیوفلاک شامل تراکم متوسط ذخیره سازی (10 کیلوگرم در متر مکعب) با 25 و 35 درصد پروتیین (MD25 و MD35) و تراکم بالای ذخیره سازی (20 کیلوگرم در متر مکعب) با 25 و 35 درصد پروتیین (HD25 و HD35) ذخیره شدند. ماهیان گروه شاهد در آب تمیز با تراکم متوسط (10 کیلوگرم در متر مکعب) و پروتیین 35 درصد بودند. در گروه MD35 رشد ماهیان به طور معنی داری بیشتر و ضریب تبدیل غذایی در مقایسه با گروه های دیگر کمتر بود. گلبول های سفید، مقادیر هموگلوبین و هماتوکریت کاهش و نسبت گلبول های قرمز در ماهیان پرورش یافته در گروه MD35 افزایش یافت. مقادیر ایمونوگلوبولین M، کمپلمان و فعالیت باکتری کشی سرم ماهی در گروه MD35 به طور معنی داری بیشتر از گروه های دیگر بود. بر اساس نتایج حاضر توصیه می شود پرورش ماهی کپور معمولی در سیستم بیوفلاک با تراکم 10 کیلوگرم در متر مکعب انجام پذیرد. همچنین سیستم بیوفلاک می تواند تا 10 درصد کاهش پروتیین را در جیره غذایی در گروه تراکم متوسط جبران کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!