ارزیابی روش های نگاشت چندکی در تصحیح اریبی براوردهای بارش ماهواره TRMM در دوره رشد پوشش گیاهی (آوریل تا اکتبر) در استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پوشش جهانی ماهواره TRMM امکان مناسبی برای استفاده از بارش براورد شده ماهواره مذکور در کشور فراهم نموده است. در ایران، مطالعات اندکی کارایی روش های پس پردازش را در تصحیح داده های بارش TRMM مورد بررسی قرار داده اند. هدف از این مطالعه، ارزیابی کارایی روش های نگاشت چندکی در بهبود داده های بارش TRMM در مقایسه با داده های زمینی است. برای این منظور، 10 روش نگاشت چندکی بر شبکه بارش TRMM در پهنه استان کرمانشاه در مقیاس زمانی ماهانه (ماه های آوریل تا اکتبر) طی دوره آماری 2005-2012 اعمال گردید. مبنای مقایسه، داده های بارش اندازه گیری شده در دوره زمانی مذکور در 13 ایستگاه همدید و 82 ایستگاه باران سنجی بود. نتایج نشان داد که قبل از اعمال روش های تصحیح، براورد بارش TRMM در مناطق مرتفع بیشتر و در مناطق پست و کم ارتفاع کمتر از مقادیر مشاهداتی در ایستگاه های زمینی است. به علاوه، مشخص شد که اختلاف بین بارش ماهواره ای و ایستگاه های زمینی در ماه های با بارش بیشتر (ماه آوریل و اکتبر) بسیار بیشتر از ماه های با بارش کمتر است. روش پارامتری تبدیل مقیاس با کمترین خطا به عنوان مناسبترین روش تصحیح معرفی شد. نتایج پس پردازش داده ها نشان داد که روش مذکور توانسته است دقت داده های بارش TRMM را بهبود دهد. به علاوه، ضریب همبستگی بین داده های زمینی و ماهواره ای بارش در محدوده 73/0 تا 94/0 (معنی دار در تراز 5 درصد) تغییر نمود، که بالاترین همبستگی ها در مقایسه بارش ایستگاه های سینوپتیک و TRMM به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!