شناسایی مولفه های مدیریت استعداد معلمان برای مدارس دوره ابتدایی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت استعداد معلمان ابتدایی ایران با رویکرد کیفی - توصیفی به شیوه ی اکتشافی و با تکنیک تحلیل مضمون از نوع قیاسی انجام شد.

مواد و روش ها

حوزه پژوهش شامل 41 مورد منابع علمی الکترونیکی و مکتوب و متن 10 مصاحبه ی نیمه ساختاریافته  بود. پس از شناسایی مولفه ها با توجه به ادبیات نظری و مصاحبه ها، ابتدا مبتنی بر چارچوب نظری در حوزه مدیریت استعداد ، مقوله های اصلی جذب و شناسایی، انتخاب، بکارگیری، توسعه و نگهداشت به عنوان مضامین فراگیر در نظر گرفته شدند سپس با توجه به مضامین فراگیر 40 مضمون پایه شناسایی و احصا  شد مضامین پایه استخراج شده ذیل دسته های مضامین فراگیر در مرحله بعدی دسته بندی و نامگذاری شدند و به این ترتیب مضامین سازمان دهنده شکل گرفتند. روایی محتوایی یافته ها با استفاده از شاخص روایی محتوا (CVR) مبتنی بر نظرات تعدادی از مدیران حوزه منابع انسانی و کارشناسان آموزش ابتدایی و چند نفر از متخصصان حوزه علوم تربیتی مجموعا" 15 نفر مورد تایید قرار گرفت .تکرار پذیری یافته ها با استفاده از ضریب هولستی 99/. برآورد شد .

یافته ها

نهایتا یافته ها مبتنی بر چارچوب تیوریک شامل 5 مضمون فراگیر (جذب و شناسایی ، انتخاب ، بکارگیری ، توسعه و نگهداشت) ، 10 مضمون سازمان دهنده شامل شناسایی افراد نخبه، ایجاد انگیزه جهت جذب نخبگان، تناسب فرد با شغل، شایسته گزینی، بهره گیری همه جانبه از افراد، فراهم سازی شرایط اجرا، دانش افزایی فردی، ارتقای مهارت های شغلی و حرفه ای، تعالی و رفاه معلمان، و عجین سازی افراد با شغل معلمی و 40 مضمون پایه بودند.

نتیجه گیری

براین اساس به منظور بهره گیری بهینه از معلمان در دوره ابتدایی، آموزش و پرورش باید مدیریت استعداد در به کارگیری معلمان در این دوره را بر اساس شاخصهای مکشوف در پژوهش حاضر عملیاتی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
633 تا 642
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!