تبیین علل و زمینه های شکل گیری پدیده بی حسی سازمانی در جمعیت هلال احمر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پدیده بی حسی سازمانی یکی از اصلی ترین چالش ها در سال های اخیر بوده است و ناظر به وضعیتی است که در آن کارمندان سازمان نسبت به محیط سازمانی خود بی تفاوت شده اند. هدف پژوهش حاضر بررسی  علل و زمینه های شکل گیری بی حسی سازمانی در جمیعت هلال احمر استان تهران  بوده است.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران سازمان هلال احمر دراستان تهران در سال 1400 بودند که از این جامعه هدف، با استفاده از فرمول آماری کوکران، 90 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای  جمع آوری داده ها از پرسشنامه بی حسی سازمانی (محقق ساخته) استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار Smart PLS استفاده گردید.

یافته ها: 

نتایج پژوهش نشان داد، شرایط علی بر مقوله محوری با ضریب بتای استاندارد 0.725، t=17.625  و  P=0.001  تاثیر مستقیم، مثبت و معنی دار در سطح یک درصد خطا داشته است. هم چنین، شرایط زمینه ای با ضریب بتای 0.410، t=3.107  و P=0.002 بر مقوله راهبردها در سطح یک درصد خطا، اثر مستقیم، مثبت و معنی دار داشته اند. شرایط مداخله گر بر راهبردها در سطح یک درصد خطا، اثر مستقیم، مثبت و معنی دار (ضریب بتای استاندارد 0.221، t=3.008  و  P=0.003)داشته است. مقوله محوری بر مقوله راهبردها با ضریب بتای 0.334، t=2.282و P=0.023 اثر مستقیم، مثبت و معنی دار در سطح پنج درصد خطا داشته است.به علاوه، براساس نتایج، در سطح خطای یک درصد راهبردهای ارایه شده در پژوهش بر پیامدها (ضریب بتای استاندارد 0.347، t=3.769  و  P=0.000) حاصل از آن اثر مستقیم، مثبت و معنی دار داشته اند. در مجموع، نتایج نشان دهنده وجود بی حسی سازمانی در سازمان هلال احمر استان تهران است که با به کارگیری راه کارهای مناسب می توان این پدیده را کاهش داد.

نتیجه گیری:

 طبق یافته ها، با کاهش احساس بی معنایی، استانداردهای دوگانه، رفع تبعیض سازمانی، به کارگیری رویه های مناسب در استراتژی ها و اجرای آنها، توجه به ابعاد ساختاری جمعیت هلال احمر استان تهران و اجرای مدیریت شایسته سالاری، می توان سرمایه اجتماعی سازمانی، میزان علاقه، تعهد و مسیولیت کارکنان نسبت به جمعیت و کار ، استقلال سازمانی و عدالت سازمانی ، فضای اعتماد و رفتارهای حمایتی از سوی جمعیت و کارکنان را افزایش داد. در واقع گامی در جهت عدم شکل گیری پدیده بی حسی سازمانی در جمعیت هلال احمر استان تهران برداشته می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!