مطالعه تطبیقی تکتونیک چوب در معماری و صنایع دستی اسلامی ایران با تاکید بر اصفهان (13- 10 ق/19- 16 م)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تا اواخر دوره قاجار فن و هنر در معماری و صنایع دستی به هم مرتبط بودند، و پیوستگی و هماهنگی میان آن ها مشهود بود. این تعامل و هماهنگی میان فن و هنر در تاریخ معماری غرب با مفهوم تکتونیک بیان شده است. مفهومی که نظریه پردازان آن را «تعامل صورت فنی و صورت هنری» در بستر فرهنگ تاریخی تعریف نموده اند. این انسجام و اندیشه کلان در معماری و صنایع دستی بتدریج با ورود مصالح و روش های ساخت جدید از اواخر دوره قاجار فراموش گردید و ساخت هنرمندانه و تکتونیکی در بناها به علت عدم شناخت اصول و قاعده های تکتونیکی تحلیل ر فت و معماری ایران با بحران مواجه شد. سوال اصلی پژوهش چگونگی ارتباط صور فنی و هنری تکتونیک چوب در معماری و صنایع دستی ایران اسلامی در سده های 10 تا 13 هجری قمری و شباهت ها و اشتراکات آن ها با هدف شناخت قواعد تکتونیکی معماری اسلامی ایران است. پژوهش هایی که در شناخت صور فنی و هنری تکتونیک در معماری و صنایع دستی ایران شده بسیار محدود است، بدین جهت در این مقاله به منظور شناخت تکتونیک چوب بر اساس پارادایم معرفت شناسی تفسیرگرا، استدلال تطبیقی، و تحلیل محتوای کیفی با جهت گیری تبیینی و بر اساس نظریه گاتفرید زمپر به مطالعه ویژگی های مشترک تکتونیک چوب در سه سطح کلان معماری (کل بنا)، اجزاء معماری (ستون، لبه بام و در و پنجره چوبی) و صنایع دستی (منبر، قلمدان، کمانچه، تمبک، رحل، آینه و جعبه های چوبی) در سده های 10 تا 13 هجری قمری پرداخته شده است. مطالعه تطبیقی ویژگی های تکتونیکی چوب در صنایع دستی و معماری در دوره اشاره شده آشکار می کند که میان صورت فنی (صورت کلی و مفصل بندی) و صورت هنری در صنایع دستی و معماری اشتراکاتی مهم وجود دارد. اشتراکات تکتونیکی که گویای ویژگی های ساخت فنی و هنری در معماری اسلامی ایران است و نشان می دهد در معماری ایران نحوه آغاز و اتمام بنا، مفصل بندی سطوح و سطوح تزیینی از لحاظ ساختار شکلی تحت قاعده های تکتونیکی صورت می گیرد. مواجهه فرم و فضا (اتصال به زمین و آسمان)، مفصل بندی (اتصالات غیر هم جنس، کام و زبانه، اتصال کشویی، اتصالکنج فتیله، باریکه اتصال و اتصال با سطوح کاو) اصول فنی تکتونیکی و قاعده پوشش سطوح (سطوح موزاییکی، حاشیه کمربندی، کنده کاری، و سطوح منفی) اصول هنری ای هستند که بیانگر فرهنگ ساخت مشترک در معماری و صنایع دستی است. فرهنگ ساختی که در فرهنگ های مشابه نمودهای مشابهی داشته است و فنون ساخت مشابهی در مصالح مختلف به کاررفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!