بررسی پژوهش های بهره مند از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایگاه های استنادی اسکوپوس و وب آو ساینس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه عملکرد پژ وهشی پژوهشگران مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایگاه های استنادی اسکوپوس و وب آو ساینس از آغاز کار این صندوق تاکنون است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و با رویکرد علم‏سنجی انجام شده است. برای پردازش داده های این پژوهش از نرم‏افزار های هیست‏سایت، ووس‏ ویور و امکانات نرم ‏افزار اکسل استفاده شد و داده ها مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه پژوهش را انتشارات علمی نمایه شده پژوهشگران مورد حمایت صندوق در پایگاه اسکوپوس به تعداد 10397 مدرک در تاریخ 14 ژوین 2021 و در پایگاه وب آو ساینس به تعداد 11530 مدرک در تاریخ 11 می 2021 تشکیل می دهد. یافته های پژوهش نشان داد که انتشارات علمی منتج از پژوهش های مورد حمایت در صندوق روند افزایشی داشته و قالب عمده انتشارات علمی، مقاله پژوهشی، مقاله مروری، مقاله دادرسی، و فصل کتاب بوده است. در میان نویسندگان پر تولید و پراستناد، مسعود صلواتی با تعداد 325 مدرک در پایگاه اسکوپوس و عباس شفیعی با تعداد 199 مدرک در پایگاه وب آو ساینس بوده اند. بررسی شاخص چارک مجله های منتشرکننده مقاله ها نشان داد که 32/36 درصد از مقاله ها در نشریات چارک اول و دوم منتشر شده اند که کیفیت علمی مقاله ها را نشان می دهد. بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی وب آو ساینس بیشترین وابستگی شغلی پژوهشگران مورد حمایت صندوق از دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف بوده اند. در پایگاه اسکوپوس نیز بیشترین وابستگی شغلی و همکاری با صندوق در سطح ملی از آن دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. پژوهشگران مورد حمایت صندوق در سطح بین‏المللی در پایگاه استنادی وب آو ساینس بیشترین وابستگی سازمانی و شغلی را از کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا داشته اند. پژوهشگران مورد حمایت صندوق در سطح بین‏المللی در پایگاه اسکوپوس نیز بیشترین وابستگی سازمانی را از کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا داشته اند. پژوهش حاضر نشان داد که تعداد محدودی از پژوهشگران و دانشگاه ها بیشترین حمایت ها را از طرف صندوق را دریافت نموده اند و بیشترین مقاله های علمی را منتشر کرده اند. بنابراین، پیشنهاد می شود صندوق یک سری تشویقی های متفاوت تر برای پژوهشگران مناطق دورافتاده با امکانات کم داشته باشد تا آنها هم بتوانند با حمایت صندوق، ایده های ناب خود را اجراء کنند. همچنین طبق یافته های پژوهش، موضوعاتی مثل شیمی، و فیزیک بیشتر مورد توجه صندوق بوده اند؛ و کمتر به حوزه های مهندسی، فنی، علوم انسانی، و علوم اجتماعی توجه شده است. از این رو، لازم است صندوق تدابیری برای موضوعاتی که کمتر از سایرین مورد حمایت قرار گرفته اند، بیندیشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!