بررسی بیان نسبی ژن هم ساخت (هومولوگ) AP1 در اندام های مختلف خردل سیاه (Brassica nigra L.): اثر هیدروژن سولفید (H2S) بر تحریک گل دهی و بیان ژن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
ژن APETALA1 (AP1) در پیشبرد مرحله ی گذر از مرحله رویشی به زایشی و نیز تعیین هویت مریستم گل نقش مهمی ایفا می کند. این پژوهش با هدف بررسی بیان نسبی این ژن در گیاه خردل سیاه (Brassica nigra L.) انجام شد. همچنین اثر هیدروژن سولفید بر گل دهی و بیان نسبی ژن AP1 نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
RNA کل از نمونه های مورد آزمایش، استخراج و برای ساخت cDNA استفاده گردید. آغازگرهای اختصاصی براساس هم راستایی توالی ژن های هم ساخت AP1 در گیاهان هم خانواده، طراحی و برای واکنش RT-PCR مورد استفاده قرار گرفتند. میزان بیان نسبی ژن در مرحله زایشی در اندام های مختلف از قبیل ریشه ، ساقه، برگ، غنچه گل، کاسبرگ، گلبرگ، پرچم و مادگی مطالعه و بررسی شد. اثر سدیم هیدروژن سولفید (NaHS) نیز بر گل دهی و میزان نسبی بیان ژن AP1 در مراحل مختلف نموی در شاخساره رویشی، شاخساره زایشی و غنچه گل بررسی شد. شدت بیان با نرم افزار ImageJ اندازه گیری و داده ها با آنالیز آماری ANOVA و آزمون دانکن با سطح اطمینان 95 درصد مقایسه شدند.
نتایج
بررسی بیان نسبی ژن AP1 در اندام های مختلف گیاه خردل سیاه در مرحله زایشی حاکی از بیان آن در غنچه ی گل، کاسبرگ، گلبرگ و برگ و عدم بیان آن در ریشه، ساقه، پرچم و مادگی بود. همچنین بررسی بیان نسبی ژن AP1 در نمونه های تحت تیمار NaHS نسبت به گروه شاهد نشان داد که آغاز بیان ژن AP1 و در نتیجه مرحله ی گذر به گل دهی، در گیاهان تحت تیمار سولفید هیدروژن سریع تر انجام می شود و گیاهان تیمار شده دارای دوره ی رویشی کوتاه تری هستند (حدود هشت روز زودتر وارد مرحله زایشی شدند). مقایسه ی بیان نسبی ژن AP1 در شاخساره های رویشی، شاخساره های زایشی و غنچه گل، در مراحل نموی یکسان تفاوت معنی داری نشان نداد اما میزان بیان در زمان های یکسان نمونه برداری، بیان بالاتر آن را در نمونه های تیمار شده نشان داد بطوری که تا روز بیستم که گیاهان تیمار به مرحله تشکیل گل رسیدند هیچ بیانی در نمونه های شاهد مشاهده نشد.
نتیجه گیری
الگوی بیان نسبی ژن AP1 طی مراحل نموی و افزایش آن در مرحله زایشی، می تواند تاییدکننده ی نقش این ژن در فرآیند گل دهی باشد. NaHS سبب تحریک گل دهی شد و در یک چرخه زندگی 35 روزه، گیاهان تیمار شده، هشت روز زودتر وارد مرحله زایشی شدند. بنابراین، تیمار NaHS، با کوتاه کردن دوره ی رویشی، بیان زودرس ژن AP1 و در نتیجه گل دهی زودرس را تحریک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!