تاثیر شاهدانه بر بیان ژن DLK1 در بافت قلب بره های کرمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

دانه شاهدانه دارای مقادیر بالایی از پروتیین خام و انرژی است، لذا در مقابل هضم میکروبی شکمبه بهتر می تواند مقاومت کند و به میزان بیشتری از شکمبه دست نخورده عبور کند و در روده مورد هضم و جذب قرار گیرد. این بدان معنی است که می توانند عملکرد دام را بهبود بخشند. ، لذا برای این منظور می توانند مورد استفاده قرار گیرند. از سویی دیگر، ژن DLK1 نقش مهمی در کنترل فرآیندهای تمایز سلولی از جمله تمایز عضلانی و عصبی، آدیپوژنز، خون سازی و تمایز استخوانی در سرتاسر دوران جنینی و بزرگسالی دارد. بنابراین، هدف این مطالعه، بررسی تاثیر شاهدانه بر بیان ژن DLK1 در بافت قلب گوسفند کرمانی بود.

مواد و روش ها

برای انجام این تخقیق از 12 راس بره نر نژاد کرمانی شش ماهه و وزن برابر در قالب طرح کاملا تصادفی در سه گروه آزمایشی استفاده شد. پس از کشتار، نمونه برداری از بافت قلب (با 3 تکرار) از هر دو گروه 6 تایی انجام شد. نمونه ها به سرعت در ازت مایع قرار گرفتند و سپس در فریزر 80- ذخیره شدند. RNA کل با استفاده از کیت استاندارد استخراج شد. کیفیت و کمیتRNA  استخراج شده مورد ارزیابی قرار گرفت. برای سنتز  cDNAاز کیت سنتز cDNA شرکت فرمنتاز استفاده شد. برای بررسی میزان نسبی بیان ژن ها از واکنش real time PCR به روش Syber Green استفاده شد و داده های حاصل از real time PCR به روش Pfaffl et al. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نسبت A260/A280 برای RNA های استخراج شده برابر 8/1-9/1 بود که نشان دهنده کیفیت مناسب و مطلوب آن ها است. نتایج منحنی های real time PCR  و الکتروفورز محصولات PCR روی ژل آگارز نشان داد که ژن DLK1  در بافت قلب بیان شده است. نتایج مطالعه حاضر همچنین نشان داد که تغذیه شاهدانه در سطح 1درصد به طور معنی داری (P<0.05) بیان ژن DLK1 را در بافت قلب نسبت به گروه شاهد به میزان 74/4 برابر افزایش داد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد، دانه شاهدانه می تواند در رژیم غذایی گوسفند برای بهبود ساختار قلب از طریق اثرات مثبت بر بیان ژن DLK1 استفاده شود. علاوه بر این، نتایج مطالعه حاضر در پاسخ به استفاده از شاهدانه در جیره غذایی گوسفند، مسیر جدیدی را برای تحقیقات گسترده تر در این زمینه باز می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!