بررسی اثر سینرژیستی پروتئین های نوترکیب درماسپتین B1 و اسانس گیاه پونه علیه باکتری های بیماری زای گرم منفی گیاهی با استفاده از شاخص غلظت مهاری نسبی (FIC)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به افزایش نگرانی به مقاومت باکتری ها به انواع آنتی بیوتیک های رایج، لازم است دارو های جدیدی برای درمان بیماری های باکتریایی عرضه شوند؛ بنابراین، تلاش فراوان برای یافتن ترکیبات ضدمیکروبی با مکانیسم عمل متنوع جهت ممانعت از رشد باکتری ها باید صورت گیرد. درمان ترکیبی شامل آنتی بیوتیک های فعلی و سایر مولکول های بیولوژیکی یا شیمیایی از راهکارهای جدید و کارامد در مبازره علیه بیماری های باکتریایی است.

مواد و روش ‏‏ها:

 در مطالعه حاضر فعالیت ضدباکتریایی سینرژیستی پپتید نوترکیب درماسپتین B1 جداشده از گیاهان توتون تراریخت در حالت منفرد و ترکیبی با اسانس گیاه پونه علیه پنج باکتری های زانتوموناس ترانس لوسنس، زانتوموناس پرفورانس، زانتوموناس سیتری، زانتوموناس گاردنری و سودوموناس سرینگه پتوار سرینگه با استفاده از شاخص غلظت بازدازنده افتراقی (FIC) در غلظت های مختلف بررسی شد.

نتایج

نتایج نشان دادند حداقل غلظت بازدارندگی پپتیدهای نوترکیب درماسپتین B1 و اسانس پونه علیه بیمارگرهای باکتریایی 50 میکروگرم بر لیتر و 6/4 میکروگرم بر لیتر به ترتیب مشاهده شد. محاسبه غلظت بازدارنده افتراقی (FIC شاخص) حاکی از اثرات هم افزایی با 49/0 FIC=اسانس پونه با پپتید های نوترکیب علیه باکتری ها بود.

بحث و نتیجه‏ گیری: 

نتایج این بررسی نشان می دهند پپتید های نوترکیب درماسپتین B1 می توانند به تنهایی یا در ترکیب با اسانس پونه برای کنترل بیماری های باکتریایی موثر باشند؛ با این حال به نظر می رسد بین پروتیین های نوترکیب و مواد موثره گیاه پونه ارتباط سینرژیستی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!